Lichtvoetig karakter
Naast een sportieve uitstraling, wil je natuurlijk ook matchende prestaties. De 3 Crossback is er met een reeks bekende benzine- en dieselmotoren, zoals de 1.5 liter BlueHDi en de 1.2 PureTech driecilinder benzinemotor. Begin 2020 volgt ook een volledig elektrische e-Tense versie. Wij rijden de benzinemotor als een niet eerder geteste vermogensvariant met 155 pk. Met zijn 1.180 kilo kun je de auto niet typeren als zwaarlijvig en het is dan ook geen verrassing dat de crossover met deze motor prima van zijn plek komt. Standaard heb je de beschikking over de fijne achttraps automaat van Aisin en dat blijkt een prima combi. De acceleratie is goed, de motor klinkt lekker en het schakelen verloopt boterzacht. Op koerssnelheid blijft het zeer aangenaam stil binnenin de 3 Crossback, terwijl je bij versnelling het fijne driecilindertje hoort ronken en zelfs getrakteerd wordt op kleine plofjes tijdens het schakelen.
Waar de DS 4 Crossback vrij stevig geveerd was, blinkt de 3 Crossback echt uit in rijcomfort. Ondanks de grote wielen worden oneffenheden keurig weggefilterd. Door de zachte vering voorkom je niet dat je in bochten overhelt, maar net als onderstuur wordt dit tot een minimum beperkt. Door de lichte besturing doet de auto op lage snelheden lichtvoetig aan, een eigenschap die in de stad prima van pas komt. Op de snelweg rijd je juist koersvast en zijn er weinig correcties rechtuit nodig.
De auto is voorzien van allerlei hulpsystemen, die we veelal ook bij de directe concurrenten terugzien. De adaptieve matrix led-verlichting is wel het vermelden waard, want deze functie is op de DS 7 en bij veel concerngenoten nog niet leverbaar. Met een aantal led-blokken wordt de bundel verdeeld en alleen de blokken die voor- of tegenliggers kunnen verblinden worden uitgeschakeld. In de praktijk werkt dit systeem erg fijn en het is een aanwinst dat DS deze technologie nu ook kan bieden.