DS 3 Crossback PureTech 155 EAT8 La Premiere

- 23 september 2019

Wie mooi wil zijn...

Zoals we inmiddels wel gewend zijn van DS werd het interieur van de 3 Crossback op geheel eigen wijze onder handen genomen. Van de bedieningsknoppen tot de luchtroosters en van de multimediamenu's tot de startknop is alles op elkaar afgestemd. Driehoekige vormen, gouden details en veel glimmers zijn de kernwoorden als we het interieur moeten typeren. Wellicht een tikje overdadig, maar dat past natuurlijk wel bij een haute voiture als deze Fransoos. Ergonomisch zit het allemaal iets minder doordacht in elkaar, dus je hebt wat tijd nodig om de juiste bedieningsknoppen blindelings te kunnen vinden.

Grote delen van het interieur zijn bedekt met zeer hoogwaardig leder dat we eigenlijk alleen in veel hogere segmenten tegenkomen. De kleurstelling is natuurlijk smaakgevoelig, maar de nappalederen stoelen met bekleding in horlogebandstructuur weten het binnenste van de DS 3 Crossback ongelooflijk op te waarderen. Je vergeet daardoor bijna dat er rond de middenconsole en op de onderste helft van het dashboard vrij hard kunststof is te vinden. Doordat je met die delen niet veel in aanraking komt, is het niet storend. De materialen waar je wel veel mee in aanraking komt, voelen goed aan en zien er mooi uit.
Voorin zit je voortreffelijk op de zachte stoelen met stevige wangen en massagefunctie. Ook langere inzittenden vinden een prima plek, waarbij de bestuurder het stuur ook nog eens uitgebreid kan verstellen. Een stuk minder krap dan bij de DS 4 Crossback het geval was dus. Achterin is dat een ander verhaal. DS zet de 3 Crossback neer als een auto voor young professionals zonder gezin, of eventueel met jonge kinderen. Dat blijkt wel uit de krappe achterbank.

Maar eerlijk is eerlijk, wanneer je ruimte zoekt kun je bij andere modellen als de C5 Aircross binnen de PSA groep je gram halen. Wie mooi wil zijn, moet nu eenmaal pijn lijden. De kofferruimte is met 350 liter ruim genoeg om flinke shoppers kwijt te kunnen.
Wat dan wel jammer is: een elektrische bediening van de achterklep zou toch op zijn minst optioneel leverbaar moeten zijn en dat is niet het geval.

155 pk
240 Nm
208 km/h
8,2 s
7,9 (5.1) l/100km
123 g/km
C
22%
€ 30.590
€ 47.940
€ 879 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Citroën ë-C4 50 kWh 136 Shine

  • Toyota C-HR 2.0 High Power Hybrid Bi-Tone

  • Lexus UX 250h Executive Line

  • Kia e-Niro 64 kWh ExecutiveLine

  • MINI Countryman Cooper Serious Business

  • Opel Ampera-e 60 kWh Launch Executive

  • Audi Q2 1.4 TFSI S-line