Beter dan Tesla
Naast de al genoemde spraakassistent en augmented reality navigatie, sleutelde Mercedes ook een hele batterij high end veiligheidssystemen in de testauto. Zo zijn een rijbaanhulp (die al een stuk prettiger reageert dan bij de test van de A-Klasse), dodehoekhulp en noodremassistent aanwezig. Maar de hoogste ogen gooit de CLA met de Distronic adaptieve cruise control. Daarmee heeft de kleine vierdeurs coupé dezelfde rijassistent als de S-Klasse. De Duitsers bieden met Distronic de beste automatische piloot die je op dit moment kunt krijgen, alle lof voor Tesla's Autopilot ten spijt. De auto wordt keurig tussen de lijnen gehouden, haalt op commando zelf in (een stuk sneller dan een Tesla) en past de snelheid aan op voorgangers en navigatiegegevens. Zo kun je een afslag van een snelweg nemen, om vervolgens te merken dat de auto zijn snelheid hierop aanpast.
Alle systemen en luxe opties hebben hun prijs, al is het goed om te vermelden dat Mercedes-Benz een aantal aantrekkelijke opties in pakketten heeft gestopt. De vanafprijs van de CLA 220 is met 44.019 euro niet mals, al beschik je dan wel standaard over de automaat. Het Premium Plus Pack kost bijna 5 mille, maar dan zijn zaken als keyless entry, pano-schuifdak en elektrisch verstelbare stoelen met geheugenfunctie aanwezig. Het rij-assistentiepakket kost ook nog eens 2.500 euro, maar is zijn prijs zeker waard. Samen met de grotere wielen, AMG Line en nog wat losse opties komt de testauto op een prijs van 60.617 euro. Of de auto met dergelijke prijzen nog steeds berijders uit hun A5 of 3 Serie weet te krijgen, durven we niet te voorspellen. Wel kunnen we constateren dat de groei van de CLA niet beter uit had kunnen pakken. Het totaalplaatje klopt gewoon.
- Flink gegroeid
- Comfortabel en sportief
- High end multimedia en veilgheid
- Duur
- 7G DCT heeft soms eigen wil