Minimaal bij de pomp
Het rijden maakt de teleurstelling voor een groot deel weer goed. Als je daar niet vrolijk van wordt dan hebben we altijd nog een verbruik waar we blij van worden, daarover later meer. Onder de kap van de UX vinden we een tweeliter benzinemotor zonder turbo die samenwerkt met een elektromotor. De aandrijving wordt door Lexus aangeduid als 250h en is goed voor een vermogen van 184 pk en 300 Nm. Meer dan genoeg power om de nul tot honderd te voltooien in een keurige 8,5 seconden. De CVT automaat laat bij snelle acceleratie nog wel van zich horen maar hinderlijk is het niet te noemen. Een racewagen zal de UX nooit worden en dat is ook niet wat we van de auto verwachten. Wie het toch sportiever wil kan kiezen voor de UX met het F Sport-pakket. Allereerst krijg je dan een rond display achter je stuur dat naar links en rechts kan schuiven met de nodige sportieve toeters en bellen. Belangrijker voor het rijplezier is echter het adaptieve onderstel dat in de F Sport Premium tot je beschikking komt. Zo krijgt de UX toch nog een sportieve boost.
Zoals gezegd is het verbruik van de UX een reden om een lach op je gezicht te krijgen. Met een totaalverbruik van 5,3 liter per 100 kilometer met de nodige sprintjes en snelwegkilometers kunnen we zeggen dat we lachend bij de pomp stonden. Opvallend is dat de auto op de hogere snelheden enkel kan rijden op de elektromotor. Zelfs op momenten dat we boven de 100 km/u rijden zien we dat de verbrandingsmotor compleet wordt uitgeschakeld. Lexus mag best trots zijn op deze zelfopladende hybride aandrijflijn die fijn en geruisloos schakelt tussen de verbrandingsmotor en elektromotor. De accu wordt automatisch opgeladen en aansluiten op een laadpunt is niet nodig.