Audi e-tron 55 quattro Launch edition

- 19 augustus 2019

Lekker normaal

De grote vraag bij de Audi e-tron is of het merk zijn eigen slogan wel waar kan maken. Vele jaren nadat Tesla met een elektrisch aangedreven auto op de markt kwam - met een behoorlijke actieradius - komen de Duitsers eindelijk met een enigszins vergelijkbaar product. Het moet gezegd, de Audi heeft geen voorsprong als het gaat om actieradius, verbruik of vermogen. Toch heeft de e-tron een flinke voorsprong als het gaat om verfijning en gebruiksvriendelijkheid. Stap je van een auto met een diesel- of benzinemotor over in de e-tron, dan voelt het als een warm bad. Alles zit waar je het verwacht en het ziet er ongeveer net zo uit als dat je gewend bent.

Daarbij staat de afwerking op een erg hoog niveau en is ook het uiterlijk van de auto precies wat je wilt. Ja, hij heeft niet de actieradius van een Tesla en niet het gedistingeerde en krachtige uiterlijk van de Jaguar, maar je compenseert het ruim met de fijne rijeigenschappen en de snelle laadtijd. De voorsprong door techniek heeft Audi bij de e-tron niet, maar het heeft wel een enorme voorsprong door het totaalpakket; in het luxe-segment is het de enige auto die precies datgene doet om mensen uit hun diesel- of benzineauto te krijgen: normaal!

  • Fraai en meer conventioneel design
  • Forse binnenruimte
  • Snel op te laden
  • Relatief beperkte actieradius
  • Zeker geen koopje
  • Wel erg zwaar
408 pk
664 Nm
200 km/h
5,7 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
12%
€ 84.350
€ 115.082
€ 1.151 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Premium Plus

  • BMW X3 xDrive 20d Luxury Line

  • Jaguar I-Pace EV400 S

  • Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design

  • Jaguar F-Pace 2.0 D AWD Portfolio