Audi e-tron 55 quattro Launch edition

- 19 augustus 2019

Tsja, klein is anders...

Door de aflopende daklijn, de forse wielen en de glimmende donkere accenten valt het niet zo op, maar de e-tron is een serieus grote auto. Met een lengte van 4.90 meter en een breedte van 1.94 meter overtref je het landelijk gemiddelde ruim. Dit merk je vooral als je de auto wilt gaan parkeren. De vakken in ons land zijn vooral berekend op B- en C-segmenters, maar grote auto's als deze zijn niet meegenomen in de berekeningen van de breedte van deze parkeervakken. Gelukkig beschikt de Audi e-tron over een perfect werkend camerasysteem. Zet je de keuzehendel in 'R', dan schakelt het centrale scherm automatisch over naar de achteruitrijcamera én een beeld van bovenaf. Zo kun je hem precies in het midden van een parkeervak zetten. De kwaliteit van het beeld is dusdanig hoog dat je zelfs bij slecht weer of bij schemering nog een perfect beeld kunt vormen van de omgeving. Gebruik van de 'spiegelcamera's is niet aan te raden bij het inparkeren, want daarop zie je net te weinig van de omgeving direct naast je.

Dat de auto groot is, merk je ook aan het rijden. Met een gewicht van ruim 2.500 kilogram - inclusief bestuurder - kan het onderstel nog zo goed zijn, bij het remmen en het nemen van op- en afritten voel je dit toch meewerken. Gelukkig kun je dankzij luchtvering de gewenste onderstelafstelling kiezen. Gedurende de testperiode bleken vooral de 'efficiency-' en 'comfort'-stand populair. Door het karakter van de auto nodigt hij niet uit tot een potje sportief sturen, maar meer tot het zo comfortabel mogelijk van A naar B rijden. In de meest efficiënte afstemming ligt de auto wat dichter bij het asfalt om een zo gunstig mogelijke aerodynamica te genereren. Hierdoor is hij wel wat stugger geveerd, maar vervelend wordt het niet. Sturen gaat nooit heel direct - zoals we eigenlijk wel gewend zijn van het merk - maar gevoelloos is het ook niet. Wel is hij wat vaag rond de middenstand.

408 pk
664 Nm
200 km/h
5,7 s
0,0 (0) l/100km
0 g/km
A
12%
€ 84.350
€ 115.082
€ 1.151 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Premium Plus

  • BMW X3 xDrive 20d Luxury Line

  • Jaguar I-Pace EV400 S

  • Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design

  • Jaguar F-Pace 2.0 D AWD Portfolio