Lang leve de verfijnde automaat
Met een druk op de startknop komt de BlueHDI motor met 130 pk tot leven. Geen luide brom of vervelende dieseltik; aan isolatie is gedacht. Onderweg geeft de motor goed thuis en hij weet met zijn 130 pk moeiteloos mee te komen. Door de bestuurder zijn verschillende rijmodi te kiezen, echter is het verschil in de uitwerking minimaal. In sportmodus zal de auto nooit echt sportief of dynamisch worden. Tijdens de testperiode zijn we ook achter het stuur van een 225 pk sterke PureTech variant gekropen. Hoewel de motor bijna honderd pk meer aan boord heeft waren er slechts beperkt verschillen merkbaar in het rijgedrag. Een grote zware motor nemen is dus niet nodig en voegt weinig toe naar gelang het bedrag dat je ervoor betaald. Het geheim zit vooral in de 8-traps automaat: EAT8. Deze ragfijn schakelende automaat zorgt ervoor dat op elk gewenst moment de juiste versnelling voor je klaarstaat. Vertraging, vertwijfeling of lang moeten wachten voor de goede versnelling wordt ingezet; bij de EAT8 is het niet terug te vinden.
De SW is op hetzelfde platform geplaatst als de Berline. Het EMP2 torst 70 kilogram minder mee dan het platform van het uitgaande model. Natuurlijk zijn er aanpassingen gedaan op de achteras om het extra gewicht vanuit de kofferbak op te vangen. Ga je voor de GT-uitvoering, dan beschikt de auto over variabele en elektronische vering.
2021 - Peugeot 508 Peugeot Sport Engineered
2020 - Peugeot 508 SW HYbrid 225 e-EAT8 Blue Lease Allure
2018 - Peugeot 508 Berline PureTech 225 S&S EAT8 GT
2015 - Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDi 180 GT
2012 - Peugeot 508 SW RXH HYbrid4
2012 - Peugeot 508 1.6 e-HDi Active
2011 - Peugeot 508 SW 2.0 HDiF-140 Allure