Driecilinder power
De nieuwe 1.5 liter driecilinder doet vanaf nu het harde werk in de Ford Fiesta ST. De viercilinder in de vorige ST bood met een overboost functie tijdelijk achttien paardenkrachten meer, maar bij het nieuwe model heb je dus altijd 200 PK beschikbaar bij 6.000 toeren per minuut. De auto nodigt ook lekker uit om door te trekken, want bij het overschakelen in het hogere toerengebied klinkt er tevreden geknetter uit te sportuitlaat. Bij het loslaten van het gas klinkt er heerlijk geroffel. Houd je niet van al die aandacht? Dan zet je de auto in rijmodus Normal, wat de klep in de uitlaat doet sluiten. Maar brutaal als we zijn, zetten wij de auto in de Sport-stand. De auto is dan feller, gretiger en rumoeriger, maar alle rijhulpsystemen zijn nog gewoon actief. In de Circuit-stand schakel je ook zaken als tractiecontrole uit.
De auto komt aan vermogen niets tekort en dat zie je terug in de prestaties. De auto sprint in 6,5 seconden naar de 100 en houdt het pas voor gezien bij 232 kilometer per uur. Maar de tussensprintjes en de bocht uit accelereren zijn het leukste. Moeiteloos haal je met de Fiesta trager verkeer in en door de grote hoeveelheid grip sprint je na een bocht zo weer naar duizelingwekkende snelheden. De auto is alleen leverbaar met een handgeschakelde zesbak, terwijl de eerder genoemde concurrenten voorlopig alleen met automaat leverbaar zijn. Wij kunnen de zesbak zeker waarderen, met zijn korte en strakke slagen. Het past ook gewoon bij het karakter van de auto om het heft in eigen hand te houden. Voor de dagelijkse filerijder is een automaat misschien beter gewenst, maar de Fiesta ST heeft het voordeel dat hij in kruipend verkeer niet onrustig aanvoelt. Bovendien is de demping sportief, maar toch hadden we op de met wisselende lagen asfalt en putdeksels bezaaide Franse binnenwegen nergens het gevoel dat de auto oncomfortabel was. Dat maakt de auto dus prima geschikt voor dagelijks gebruik.
2022 - Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Hybrid Active Vignale
2018 - Ford Fiesta Active 1.0 EcoBoost 100
2017 - Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Titanium
2013 - Ford Fiesta 1.0 80pk Titanium
2013 - Ford Fiesta ST 1.6 EcoBoost ST-2
2012 - Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium
2010 - Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic
2009 - Ford Fiesta 1.6 Sport
2008 - Ford Fiesta 1.4 16V Titanium
2006 - Ford Fiesta 1.3i Futura