DS DS 7 Crossback BlueHDi 180 S&S Performance Line

- 29 april 2018

Duits trio in het vizier

DS wil een concurrent zijn voor de meer 'premium' merken. Dit gaat vooral om Audi, BMW en Mercedes-Benz, al moet dat maar blijken uit een kritische test van het interieur; dit is toch waar je de meeste tijd tegenaan kijkt als je met de auto onderweg bent. In de uitvoering waarin wij de DS 7 Crossback reden, is de auto zeker te vergelijken met auto's als de BMW X3, Mercedes-Benz GLC en Audi Q5. Dit gaat echter niet alleen over de binnenruimte van deze DS. De zitruimte voor alle inzittenden is ruim voldoende en de auto is perfect afgewerkt. Het materiaalgebruik is - mede door het mooie alcantara op het dashboard, de middentunnel en de deuren - zeker op het niveau van de merken die tot het hoogste niveau in deze klasse worden gerekend. Het is bijzonder dat overal hoogwaardige materialen gebruikt zijn en er zelfs een kussentje aan de rand van de middentunnel is geplaatst ter bescherming van de knieschijven van zowel de bestuurder als de bijrijder. Daarbij zijn de naden tussen de verschillende panelen overal klein én gelijk en qua afwerking op een hoog niveau. Het klokje bovenop maakt het geheel helemaal af.

Het centrale touchscreen is op een fijne hoogte geplaatst, waarbij deze vooral dient als bedieningspaneel. Eenmaal onderweg wordt het belangrijkste - zo gewenst - weergegeven op het scherm achter het stuurwiel. Dit scherm is niet alleen geheel digitaal, maar heeft ook een erg hoge resolutie. Daarbij reageert het snel op de gegeven instructies en zit het ergonomisch goed in elkaar. Qua zitpositie doen de veelvuldig verstelbare stoelen een flinke duit in het zakje. Voor lange bestuurders en bijrijders is er een uitschuifbare zitting en ook aan de achterpassagiers is gedacht met een elektrisch verstelbare rugleuning. Langere passagiers zitten wel met hun kruin tegen het dak, welke door het grote schuif-kanteldak enkele centimers verlaagd is. Qua beenruimte heb je het achterin wat beter voor elkaar. Door de uitsparingen in de achterkant van de voorstoelen heb je net wat meer ruimte voor de knieën. Samen met het in hoogte en diepte te verstellen stuurwiel maken deze zaken het dat je samen met de fraaie schermen op het dashboard en recht voor je, dat je veel comfortabele kilometers tegemoet gaat.

180 pk
400 Nm
215 km/h
9,4 s
6,6 (4.9) l/100km
128 g/km
D
22%
€ 42.200
€ 67.120
€ 1.231 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • Toyota RAV4 2.5 Plg-in Hybrid AWD GR Sport

  • Peugeot e-3008 73 kWh 210 Allure

  • Nissan Ariya 87 kWh e-4orce Evolve

  • Lexus RZ 450e President Line

  • Mazda CX-60 2.5 E-Skyactiv PHEV AWD Homura

  • Volvo C40 Recharge Twin Pure Electric Ultimate

  • Kia EV6 77.4 kWh RWD Plus

  • Audi Q4 e-tron 40 Advanced edition

  • Tesla Model Y Long Range