Het exterieur
Het laatste model van de Galant dat in Nederland werd verkocht, is naar mijn mening nog steeds een van de mooiste sedans die ooit te koop zijn geweest. Deze auto straalde door zijn geknepen front iets agressiefs uit. In de juiste kleur is dat een beest van een auto om te zien. De testauto is van modeljaar 2004 en is dus de directe opvolger van dat model. Het vernieuwde model volgde de trend die onder andere door de Carisma was ingeslagen met de F1-style neus. Dat heeft geresulteerd in een nette en zakelijk ogende auto met een speelse vorm in de motorkap. Die nieuwe neus oogt volwassener, maar mist de agressieve uitstraling van zijn voorganger. De SE is op detail anders gestyld dan de ES. De SE heeft een bescheiden spoilertje op de kofferklep en de voor- en achterlichten zijn voor zien van een masker.
De reden dat de dealer in Zwaag (nabij Hoorn) de Galant naar Nederland toehaalt is vrij simpel: Er is vraag naar. In eerste instantie door een bouwbedrijf uit Noord-Holland waar het kaderpersoneel vond dat ze niet in dezelfde klasse auto’s hoefde te rijden als het ‘lagere’ personeel. De bedrijfsleider heeft een voorkeur voor Mitsubishi, getuige het feit dat er reeds 40 voertuigen aanwezig waren van dit merk. Maar een andere voorwaarde was dat het een normale personenauto zou zijn en dus niet een MPV of een terreinwagen. De dealer kon hierin voorzien door de Galant vanuit Amerika naar Nederland te halen. Hier beperken zij zich niet tot alleen de Galant of andere modellen van Mitsubishi. Ook andere merken kunnen in Zwaag besteld worden. Zo zijn er al meerdere limousines en een aantal dikke Amerikaanse muscle cars naar ons land gehaald.
Als je in Amerika de basisversie van de Galant 2.4 ES wilt, betaal je $ 20,299 (€ 15,769.85). Eenmaal in Nederland, na toevoeging van de BTW en BPM en de aanpassingen die de Europese wet vereist, komt de prijs uit op € 32.950,- uit. Dat geldt overigens niet voor de testauto. De testauto was de eerste Galant die naar Nederland werd gehaald om als demo te dienen. Het is er dan ook een van eind 2005 en moet ongeveer €28.000,- opleveren. Er is ook de iets duurdere SE leverbaar, een auto die volgens de verkoper de voorkeur van de meeste kopers zal hebben, omdat de uitvoering luxer is. Die auto moet € 36.950,- kosten. Op speciaal verzoek kan ook de 3.8 6-cilinder geleverd worden, maar de verkoper verwacht niet dat hier veel vraag zou zijn naar een auto die 1 op 6 rijdt. Wil je deze auto toch hebben, dan zal ter plaatse een prijs worden berekend. Een diesel is niet beschikbaar, maar LPG daarentegen wel. De inbouw hiervan kost € 2.800,-.
De beschikbaarheid van onderdelen wordt binnenkort verbeterd. Omdat er van uit Rusland een order is geplaatst voor 13.000 eenheden, die via verschillende Mitsubishi organisaties in Europa geleverd zullen worden. Mitsubishi Nederland doet er zelf niet aan mee, maar omdat de opslag voor de spare parts voor Europa centraal wordt geregeld vanuit Born (Limburg), zal hier vanaf september 2006 ook alles voor de Galant opgeslagen liggen. Onderdelen voor de geïmporteerde auto’s zijn dan dus makkelijk en snel te verkrijgen.