Nissan Qashqai 1.2 DIG-N XTronic Tekna+

- 3 december 2017

Opgewaardeerd

Vanbinnen zijn de verschillen met het pre-facelift model niet erg groot. De aanpassingen zijn voornamelijk onderhuids gedaan, wat je merkt tijdens het rijden. De auto is merkbaar stiller dan zijn voorganger, wat de rust aan boord uiteraard ten goede komt. Ook op hoge snelheden worden bandengerol en windgeruis buitengehouden. De nappaleren stoelen vormen de grootste wijziging in het interieur en deze zijn beslist het vermelden waard. Waar de 'oude' Tekna gladde en goedkoop aandoende lederen bekleding had, krijg je bij de nieuwe stoelen de indruk dat ze uit een hogere klasse komen. De horlogebandtextuur doet een beetje denken aan het merk DS, maar dat neemt niet weg dat de stoelen een stuk beter zitten dan voorheen. De langere zitting biedt meer ondersteuning en je wordt veel beter op je plek gehouden. De stoelen zijn standaard elektrisch te verstellen en de bestuurdersstoel is voorzien van een geheugenfunctie.

Het multimediasysteem van de Qashqai - Nissan Connect genaamd - is ongewijzigd gebleven. En dat is jammer, want het scherm blinkt niet uit in resolutie en grafisch komt het geheel verouderd over. De bediening is wel kinderlijk eenvoudig en het systeem is ook snel in routeberekening en het opvolgen van aanraakcommando's.
Doordat de resolutie van het centrale scherm en het display achter de tellers niet zo hoog is, houdt de afleesbaarheid nog wel eens te wensen over. Bijvoorbeeld bij veel lichtinval. Ook de beelden van de 360-graden-camera worden daarom niet al te scherp weergegeven. Bijna elke directe concurrent heeft een groter en mooier scherm beschikbaar, dus dit is wel een onderdeel waar de Qashqai punten laat liggen.

De bestuurder en bijrijder zitten heerlijk in de Nissan Qashqai, maar achterin houdt de ruimte niet over. Vooral op lange ritten merk je dat een langere volwassene moeite heeft met de beperkte beenruimte. De hoofdruimte is ook minder dan in een Peugeot 3008; iemand van 1,85m stoot nog net niet met de kruin tegen het dak. Door de dynamische achterzijde is de bagageruimte niet zo groot uitgevallen, maar door de dubbele bodem kun je behoorlijk wat koffers en weekendtassen kwijt. Wanneer je meer bagageruimte of extra stoelen verlangt, kun je natuurlijk ook nog voor de X-Trail kiezen.

115 pk
165 Nm
173 km/h
12,9 s
8,1 (5.6) l/100km
129 g/km
C
22%
€ 26.990
€ 36.990
€ 678 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury

  • Jeep Compass 1.4 MultiAir Limited

  • Peugeot 5008 1.2 PureTech S&S EAT6 Allure

  • Jeep Renegade 2.0 MultiJet Limited

  • Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Skylease GT

  • Mercedes-Benz GLA 180 CDI Lease Edition

  • Renault Kadjar 1.3 TCe 140 GPF Intens

  • Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line

  • Peugeot 3008 1.6 e-THP EAT6 GT-Line

  • Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T Instyle

  • Volkswagen Tiguan 1.4 TSI Connected Series

  • Seat Ateca 1.0 EcoTSI Style

  • 2024 - Nissan Qashqai e-POWER N-Design

  • 2022 - Nissan Qashqai e-Power Tekna Plus

  • 2021 - Nissan Qashqai 1.3 Xtronic 12V MildHybrid Tekna+

  • 2018 - Nissan Qashqai 1.3 DiG-T 140 Tekna+

  • 2014 - Nissan Qashqai 1.2 DIG-T 115 Tekna

  • 2011 - Nissan Qashqai 1.6 dci Tekna

  • 2010 - Nissan Qashqai+2 2.0 dCi All-Mode Tekna

  • 2009 - Nissan Qashqai+2 2.0 dCi All Mode Optima

  • 2007 - Nissan Qashqai 1.6 Visia Look