Opgewaardeerd
Vanbinnen zijn de verschillen met het pre-facelift model niet erg groot. De aanpassingen zijn voornamelijk onderhuids gedaan, wat je merkt tijdens het rijden. De auto is merkbaar stiller dan zijn voorganger, wat de rust aan boord uiteraard ten goede komt. Ook op hoge snelheden worden bandengerol en windgeruis buitengehouden. De nappaleren stoelen vormen de grootste wijziging in het interieur en deze zijn beslist het vermelden waard. Waar de 'oude' Tekna gladde en goedkoop aandoende lederen bekleding had, krijg je bij de nieuwe stoelen de indruk dat ze uit een hogere klasse komen. De horlogebandtextuur doet een beetje denken aan het merk DS, maar dat neemt niet weg dat de stoelen een stuk beter zitten dan voorheen. De langere zitting biedt meer ondersteuning en je wordt veel beter op je plek gehouden. De stoelen zijn standaard elektrisch te verstellen en de bestuurdersstoel is voorzien van een geheugenfunctie.
Het multimediasysteem van de Qashqai - Nissan Connect genaamd - is ongewijzigd gebleven. En dat is jammer, want het scherm blinkt niet uit in resolutie en grafisch komt het geheel verouderd over. De bediening is wel kinderlijk eenvoudig en het systeem is ook snel in routeberekening en het opvolgen van aanraakcommando's.
Doordat de resolutie van het centrale scherm en het display achter de tellers niet zo hoog is, houdt de afleesbaarheid nog wel eens te wensen over. Bijvoorbeeld bij veel lichtinval. Ook de beelden van de 360-graden-camera worden daarom niet al te scherp weergegeven. Bijna elke directe concurrent heeft een groter en mooier scherm beschikbaar, dus dit is wel een onderdeel waar de Qashqai punten laat liggen.
De bestuurder en bijrijder zitten heerlijk in de Nissan Qashqai, maar achterin houdt de ruimte niet over. Vooral op lange ritten merk je dat een langere volwassene moeite heeft met de beperkte beenruimte. De hoofdruimte is ook minder dan in een Peugeot 3008; iemand van 1,85m stoot nog net niet met de kruin tegen het dak. Door de dynamische achterzijde is de bagageruimte niet zo groot uitgevallen, maar door de dubbele bodem kun je behoorlijk wat koffers en weekendtassen kwijt. Wanneer je meer bagageruimte of extra stoelen verlangt, kun je natuurlijk ook nog voor de X-Trail kiezen.
Mazda CX-30 SkyActiv-X 180 2WD Luxury
Jeep Compass 1.4 MultiAir Limited
Peugeot 5008 1.2 PureTech S&S EAT6 Allure
Jeep Renegade 2.0 MultiJet Limited
Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Skylease GT
Mercedes-Benz GLA 180 CDI Lease Edition
Renault Kadjar 1.3 TCe 140 GPF Intens
Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line
Peugeot 3008 1.6 e-THP EAT6 GT-Line
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T Instyle
Volkswagen Tiguan 1.4 TSI Connected Series
Seat Ateca 1.0 EcoTSI Style
2024 - Nissan Qashqai e-POWER N-Design
2022 - Nissan Qashqai e-Power Tekna Plus
2021 - Nissan Qashqai 1.3 Xtronic 12V MildHybrid Tekna+
2018 - Nissan Qashqai 1.3 DiG-T 140 Tekna+
2014 - Nissan Qashqai 1.2 DIG-T 115 Tekna
2011 - Nissan Qashqai 1.6 dci Tekna
2010 - Nissan Qashqai+2 2.0 dCi All-Mode Tekna
2009 - Nissan Qashqai+2 2.0 dCi All Mode Optima
2007 - Nissan Qashqai 1.6 Visia Look