Van zes naar vier
Waarin de 718 Boxster voornamelijk verschilt van het pre-faceliftmodel, is de aandrijving. Vanaf nu geen 3.8 liter zes-in-lijn meer, maar een tweeliter of 2.5 met turbo en vier cilinders. De laatste motor is te vinden in de Boxster S die wij reden. De sportuitlaat die onderdeel is van het Sport Chrono Pakket kan niet verhullen dat het een viercilinder is, hoewel de auto bij het starten zeker niet verkeerd klinkt.
Het geluid is minder diep en geruststellend dan dat van de zes-in-lijn, maar het rauwere past wel goed bij de benjamin van Porsche. Eenmaal onderweg vergeet je dat je met een viercilinder onderweg bent, want hoewel de 718's in tegenstelling tot de grotere broers één in plaats van twee turbo's gemonteerd kregen, heb je zeker niet het gevoel dat je iets tekort komt. De vermogensopbouw is explosief en hoewel je niet getriggerd wordt om helemaal naar het rood van de toerenteller te gaan, heb je ongelooflijk veel sensatie bij het accelereren. Daarbij helpt de zeer fijne Porsche Doppelkupplung, want in de automatische stand gaat de bak onovertroffen snel door de verzetten heen. Bij het bedienen van de flippers aan het stuur wordt je ook niet teleurgesteld, want de manier waarop jouw schakelcommando's opgevolgd worden, ligt precies in het verlengde van wat je beoogde.