Honda Civic 1.0 i-VTEC Premium

- 22 juni 2017

Voor de rijders

Maar goed, een Honda Civic met zo'n sportief uiterlijk koop je natuurlijk niet omdat je graag een extreem hoogwaardig interieur wilt of erg veel luxe. Je wilt gewoon een heel fijn rijdende auto, die je ook bij de dagelijkse kilometers een fijne dosis rijplezier geeft. En dat maakt onze testauto meer dan waar. Want zelfs met zijn 1.0 liter i-VTEC driecilinder weet de auto je het enorm naar de zin te maken. De motor is smeuïg en weet de auto goed op sleeptouw te nemen. De sprint van nul naar 100 is misschien niet zo indrukwekkend met 11,2 seconden, maar in de praktijk voelt het veel sneller. Je verlangt echt niet naar veel meer vermogen. En ook niet naar de CVT-automaat, die evengoed leverbaar is. De handbak met zes verzetten is echt heel erg fijn, zeker als je de motor wat hoger in de toeren houdt. Dan pakt de auto met overschakelen lekker fel op, waarbij de trefzekere en korte slagen het rijgenot enorm verhogen. We twijfelen er dan ook niet aan dat de auto doortrekt naar de in ons land hoogst illegale topsnelheid van 203 kilometer per uur.

Maar een snelle auto is één ding, je moet het geheel natuurlijk ook op een vertrouwenwekkende manier over de weg zien te verplaatsen. En ook dat krijgt Honda voor elkaar, want de wegligging schept enorm veel vertrouwen. Bovendien is de besturing lekker direct, zodat je echt wel kunt 'hoeken' met de felle Japanner. Qua rijplezier gooit Honda dus hoge ogen, maar de driecilinder blijkt in de praktijk nog behoorlijk efficiënt. Met een testverbruik van 1 op 17 weet hij andere driecilinders, zoals de Hyundai i30 en Skoda Octavia achter zich te houden.

129 pk
200 Nm
203 km/h
11,2 s
5,9 (5.1) l/100km
117 g/km
B
22%
€ 24.700
€ 33.820
€ 620 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Mazda 3 e-Skyactiv G 2.0 150 Sportive

  • Seat Leon 1.5 eTSI FR

  • Skoda Scala 1.5 TSI Sport Business

  • Toyota Corolla 2.0 Hybrid Premium

  • Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business

  • Kia Ceed 1.4 T-GDI ExecutiveLine

  • Nissan LEAF 40 kWh Tekna

  • Hyundai i30 1.0 T-GDI First Edition

  • Hyundai IONIQ 1.6 HEV First Edition

  • Volvo V40 T3 Nordic+

  • 2015 - Honda Civic Type R GT

  • 2014 - Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC Lifestyle

  • 2012 - Honda Civic 1.6 i-DTEC Lifestyle

  • 2012 - Honda Civic 1.8 i-VTEC Sport

  • 2007 - Honda Civic 2.0i-VTEC Type R

  • 2006 - Honda Civic 1.3i-DSI I-VTEC Hybrid

  • 2006 - Honda Civic 1.8 i-VTEC Executive