Fiat Idea 1.4 8V Actual Plus

Michel van Breugel - 6 augustus 2006

Het interieur

Het interieur in de Idea is vrij opvallend te noemen. Het door veel merken beproefde opzet van een klokkenwinkel in het midden van het dashboard is ook in de Idea doorgevoerd.
Het eerste aanzicht op het dashboard geeft een zeer goede indruk. De materialen die zijn gebruikt zijn van een goede kwaliteit en zien er mooi uit. Ook de naden tussen de interieurdelen zijn nihil of mooi opgelost/weggewerkt.

Na het plaatsnemen op de stoelen valt op dat de, op het eerste gezicht vrij weinig steun gevende, stoelen toch lekker comfortabel en goed zitten. De instelmogelijkheden van het zitmeubulair zijn samen met het goed in hoogte en diepte verstelbare stuur voldoende. De rugleuning biedt goede steun en is goed van lengte voor de testrijder (1.90M), echter is het zitvlak wat klein. Hierdoor geven de stoelen minder steun in het zitvlak dan gewenst, maar ook dit kan komen door de lengte van uw testrijder.

De bediening van de elektrische ramen en de deurgreep zijn lekker geplaatst. Minder goed geplaatst zijn de iets te ver weggestopte knoppencluster voor mistlampen en koplamphoogte. Verder niets meer dan lof over het bedieningsgemak, alles laat zich vanzelfsprekend bedienen.
De geteste uitvoering, de Actual Plus verschilt ten opzichte van de Actual alleen met een handbediende airconditioning. De meerprijs van de Actual Plus ten opzichte van de Actual is €500.- ,altijd doen dus. De testauto had ook een ingebouwde radio/CD-speler (€495.-) waarvan wederom het bedieningsgemak vernoemingwaardig is.
De klokkenwinkel midden bovenop het dashboard is goed afleesbaar en ligt diep verzonken waardoor ook bij (fel)zonlicht de afleesbaarheid voldoende blijft.
De vakjes, kastjes en plaatsen waar je geld, mobiele telefoon, zonnebril of iets dergelijks wil opbergen is overgroot. Bovenop het dashboard zijn 2 grote opbergvakken gesitueerd. Waar ‘normaal’ het handschoenenkastje zit, is hier een groot bergvakgesitueerd. Ook boven het raam, over de gehele breedte, is een strook waar je prularia een plaatsje kan geven.

Op de achterbank aangekomen valt op dat de ruimte nog vrij redelijk is. De voorstoelen hebben een wat holle rugleuning aan de achterkant waardoor de knieën wat meer bewegingsruimte krijgen. Helaas is deze testauto niet voorzien van de optionele verschuifbare (en in twee delen 40/60 neerklapbare) achterbank (€395.-). Hierdoor kan je desgewenst de bagageruimte vergroten of de beenruimte bij de achterpassagiers. De hoofdruimte is riant te noemen waar je ook zit in de auto.
De zit op de achterbank is wat vlak maar over het algemeen voldoende. Echter geldt ook hier dat de zitvlakken iets aan de korte kant zijn voor de wat langere Nederlander.

De toegang tot de bagageruimte is groot. De deur slaat ver omhoog open, en je kan er gemakkelijk onder staan bij wat minder weer. De bagageruimte is netjes afgewerkt met haken op de laadvloer voor het vastzetten van bagage. De modulaire hoedenplank is in werking niet echt ontzettend handig.
Wanneer de bank voorover wordt geklapt kan de rugleuning (één deel) naar voren worden geklapt waardoor een alles behalve vlakke laadvloer ontstaat. Echter voor het vervoeren van lange voorwerpen kan ook de passagiersstoel omlaag waardoor dit geen enkel probleem vormt.
De bagageruimte meet 320 liter wat vergroot kan worden tot maximaal 1420 liter.

77 pk
115 Nm
163 km/h
13,5 s
onb (6.2) l/100km
147 g/km
F
22%
€ 14.995
€ 16.635
€ 305 / maand
€ 115 - € 131 / kwartaal
  • Mazda 2 1.4i Première

  • Suzuki Splash 1.2 Exclusive

  • Opel Agila 1.2 Enjoy

  • Daihatsu Materia 1.5 Soul

  • Nissan NOTE 1.6 First NOTE

  • Peugeot 1007 1.6 16v 2-tronic Sporty