Gerief bovenaan
Volvo heeft het rijden vooral ingestoken op comfort. Het optrekken gaat rustig en een gevoel van onthaasting voert te boventoon. Het motorgeluid is nauwelijks hoorbaar en dankzij de optionele luchtvering op de achteras worden oneffenheden uit het wegdek naar de achtergrond gefilterd. Tijdens het sturen is duidelijk merkbaar dat je met een grote auto onderweg bent. Hoewel de auto zich fijn verhoudt in de bochten is duidelijk merkbaar dat sportiviteit voor de Zweden van ondergeschikt belang was. Ook als de auto in de zogenaamde 'Sportmodus' is gezet kan er niet gesproken worden van sportief en spannend weggedrag.
Het model waarmee wij op pad zijn, doet op papier prima zaken. De T5 motor van Volvo levert 187 kW (254 pk) en is standaard gekoppeld aan een blok met vier cilinders en 2.0-liter motorinhoud. Enkel de dieseluitvoeringen D3 en D4 zijn verkrijgbaar met een handbak met zes versnellingen. Alle benzinemotoren en zwaardere dieselmotoren beschikken over een achttraps Geartronic automaat. De auto mag dan niet zo sportief aanvoelen; qua snelheid kom je met de T5 weinig tekort. In 6,8 seconden wordt vanuit stilstand de honderd aangetikt. Toch sneller gaan? Met de T8 Twin Engine AWD mag bij de sprint een tijd van 5,2 seconden worden genoteerd. Opmerkelijk feit is dat alle motoren die worden geleverd, beschikken over slechts vier cilinders en dat de goede oude vijfpitters niet meer beschikbaar zijn voor de S90.