Volvo V40 T3 Nordic+

- 3 november 2016

Geringe verschillen

Vanbinnen is voornamelijk de nieuwe bekleding het vermelden waard. De textielbekleding met ruitjesmotief kleurt mooi bij de carrosseriekleur, maar is wel erg smaakgevoelig. Door de structuur zijn de zittingen goed schoon te houden en de stof voelt kwalitatief hoogwaardig aan. Hoewel het interieur in de basis al ruim vier jaar oud is, kan het qua ontwerp nog prima mee. Je vindt wel bovengemiddeld veel knopjes op het dashboard, maar ergonomisch zit het allemaal prima in elkaar. Als je eenmaal ontdekt hebt waar alles zit, blijkt de bediening logisch te zijn en de numerieke toetsen zelfs behoorlijk handig; Je bent tenminste niet gebonden aan een touchscreen met allerlei verborgen menu's, zoals we bij concurrenten nog wel eens zien. De tellers zijn nog steeds volledig digitaal, iets waar de auto in 2012 mee wist te verrassen. De graphics zijn nog steeds goed op orde en de vele informatie die je op het scherm krijgt is goed gegroepeerd en makkelijk afleesbaar.

Natuurlijk merk je aan bijvoorbeeld de stengels aan het stuur en de aloude knoppen van de stoelverstelling dat de tijd begint te tellen, maar voorlopig kan de auto nog prima vooruit.
Aan de binnenruimte verandert logischerwijs niets door de facelift en dat betekent dat daar nog steeds het pijnpunt van de V40 zit. Voorin zit je nog altijd royaal op de heerlijke stoelen, maar de ruimte op de achterbank is minimaal. Beenruimte is er voor volwassenen simpelweg niet voldoende en mede door het panoramisch dak houdt ook de hoofdruimte niet over. Tel daar de beperkte kofferruimte met zijn onhandige tildrempel bij op en de conclusie kan worden getrokken dat de auto alles behalve een ruimtewonder is. Wanneer je vaak met z'n tweeën reist of met jonge kinderen - maar net oud genoeg dat er geen buggy's meer nodig zijn - is dat allemaal overkomelijk. Dan bewijst de auto zich door de hoge comfortfactor, mede door de fijne stoelen en de goede isolatie. En als pleister op de wonden zorgt het lichte interieur in combinatie met het panoramdak wel voor een ruimtelijk gevoel.

152 pk
250 Nm
210 km/h
8,3 s
7,6 (5.5) l/100km
127 g/km
C
22%
€ 30.295
€ 37.775
€ 693 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Opel Astra 1.2 Turbo 130 Ultimate

  • Cupra Born 58 kWh Performance One 150 kW

  • Mazda 3 e-Skyactiv G 2.0 150 Sportive

  • Volkswagen ID.3 204 pk 1st Plus

  • Mercedes-Benz A-klasse 250 e Business Solution AMG Limited

  • Seat Leon 1.5 eTSI FR

  • Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style

  • Skoda Scala 1.5 TSI Sport Business

  • Toyota Corolla 2.0 Hybrid Premium

  • Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business

  • 2014 - Volvo V40 D4 Business Summum

  • 2013 - Volvo V40 Cross Country T5 AWD Summum

  • 2012 - Volvo V40 D2 Summum