Saab 9-7X 5.3 V8

- 29 juli 2006

Het rijden

De auto wordt gestart door middel van het centraal geplaatste contactslot. Zodra de motor draait klinkt een heerlijke zware roffel, vergelijkbaar met die van de eerder geteste Mustang. Het motorgeluid laat er in ieder geval geen misverstand over verstaan dat we hier te maken hebben met de 5.3 V8, al zal de 4.2 6-in-lijn ook niet onaantrekkelijk klinken.
Wanneer ik wegrijd, zet de motor de massa van 2180 kg makkelijk in beweging. Bij het rustige begin valt op dat het motorgeluid nog wel te herkennen is, maar dat het totaal niet storend aanwezig is. Je hebt dus niet continu een schreeuwerige V8 bij je. Na enkele km's rijden is duidelijk dat deze auto prima met lage en hogere constante snelheden te rijden is. De V8 is geen zenuwachtige krachtpatser die steeds zit aan te dringen. Wil je echter toch een keer goed versnellen, dan zal hij graag aan de wens voldoen. De mate van versnelling is gevoelsmatig precies goed. Wanneer het pedaal plots halfweg wordt gedrukt, zet de 9-7X een aardige versnelling in, maar wanneer je het pedaal ineens helemaal wegdrukt, is de beer los. De automaat schakelt vlot terug en grijpt aan om in een mum van tijd flink hogere snelheden aan te nemen. Sowieso is de automaat er een van het goede soort. De schakelvertraging is amper merkbaar en het onderscheid tussen comfortabel of sportief rijgedrag wordt prima opgepikt en de automaat past zich er naadloos op aan.
Dat de auto 9cm lager dan bijv de Trailblazer met hetzelfde onderstel ligt, is geen overbodige luxe. Ook de niet te softe vering zorgt voor een prettig contact met het wegdek. Gelukkig is dat deinerige wat je bij veel Amerikaanse SUV's merkt goed weggewerkt, al merk je natuurlijk nog wel steeds dat je met een flinke massa, die relatief gezien nog steeds hoog op zijn poten staat, onderweg bent.
Ook bij de besturing heb je wel door dat je met een flink gevaarte onderweg bent. Niet zozeer omdat er flink aan het stuur getrokken moet worden, want dat is door de goede stuurbekrachtiging niet nodig. Je merkt het meer doordat de besturing niet zo scherp is als je van een Saab gewend bent. Natuurlijk kom je er prima de bocht mee om, maar de finesse ontbreekt.
Tijdens en na de rit viel op dat de motor enorm snel behoorlijk warm wordt. Ik had er nog maar enkele kilometers mee gereden voor de eerst stop en de warmte straalde je vanaf de kap al tegemoet. Direct na het uitzetten van de motor hoor je de auto ook altijd even flink tokkelen van het afkoelen.

300 pk
447 Nm
190 km/h
7,8 s
onb (15.5) l/100km
363 g/km
G
22%
€ 64.990
€ 68.990
€ 1.265 / maand
€ 351 - € 401 / kwartaal
  • Nissan Murano 3.5 V6

  • Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD S-Limited

  • Subaru B9 Tribeca 3.0R Luxury

  • Infiniti FX 35

  • Subaru Tribeca 3.6 H6 AWD Executive

  • Porsche Cayenne 3.2 V6

  • Lexus RX 400h Executive

  • Volvo XC90 2.5T Summum