Comfort op de eerste plek
Veelal wordt het rijgedrag van een auto gespiegeld aan de sportieve automobielen die je kunt kopen. Toch zijn veel consumenten op zoek naar juist een comfortabele auto die hen zonder problemen van A naar B brengt en dat op een zo'n prettig mogelijke manier. De X-Trail biedt niet de directe stuurinrichting van een M3 maar ook niet de enigszins vage besturing van een S-Cross; de Nissan is het beste van twee werelden. In bochten biedt de auto in het stuurwiel genoeg weerstand, maar in rechte lijn is een kleine beweging van het stuur niet voldoende om van rijbaan te wisselen. Om het comfort te verhogen is het onderstel ook vooral hierop gericht. Hoewel je genoeg voelt door zowel het stuur als het onderstel, is het nooit irritant om te voelen dat de weg niet geheel vlak is. De Deense wegen zijn niet zo goed onderhouden als dat we gewend zijn, maar toch waren de medereizigers vol lof over het reiscomfort.
Korte oneffenheden worden prettig verwerkt, zonder daarbij deinerig te worden. Daarbij helt de hoge carrosserie nauwelijks over, zelfs niet in snel genomen bochten. Het comfort wordt vergroot door het uitrustingsniveau van de X-Trail. Als basisuitvoering - de Visia - zit de auto al goed in z'n spullen. Zaken als keyless entry, elektrisch bedienbare ramen voor en achter, airco en lichtmetalen wielen zijn altijd aanwezig. Een stapje hoger zit de Acenta. Deze voegt aan de basisuitrusting onder andere gescheiden automatische klimaatregeling, mistlampen vóór en een met leer bekleed stuurwiel toe. De absolute topversie is de door ons gereden Tekna. Er blijft weinig te wensen over als je beschikt over onder meer een fijn werkend multimediasysteem - al mocht het scherm wel wat groter zijn - een groot glazen schuif- kanteldak, mooie wielen en verwarmbare en met leer bekleedde zetels.