Nissan X-Trail DIG-T 163 Tekna

- 24 september 2016

Capabel, doch zuinig

Met 163 pk en 240 Nm is de 1.6 in het vooronder van de X-Trail op papier geen stakker. De standaardsprint naar de '100' wordt onder de 10 seconden geklaard en bij 200 km per uur houdt hij op met versnellen. Toch blijkt hij in de praktijk een ander karakter te hebben, wat vooral door de versnellingsbakverhoudingen komt. Rijd je op de snelweg, dan kun je bij zo'n 80 kilometer per uur overschakelen naar de 6e versnelling en trek je langzaam door tot de maximale snelheid. Wil je echter inhalen of wat meer opschieten, dan is het aan te raden om terug te schakelen naar één of zelfs twee verzetten lager.

Op de Duitse Autobahn kun je zonder moeite een cruise-snelheid aanhouden van zo'n 160 kilometer per uur waarbij de geluidsproductie van de motor op de achtergrond blijft. Uiteindelijk is de topsnelheid van '200' te halen. Hoewel tijdens de reis vaak een gemiddelde snelheid van boven de maximumsnelheid in Nederland behaald werd, bleef het gemiddeld verbruik beperkt tot 6,8 liter per 100 kilometer. Volgens de fabrieksopgave moet een gemiddelde van slechts 0,6 liter minder mogelijk zijn.

In Nederland blijkt een lange snelwegrit volgens de boordcomputer goed voor slechts 5,5 liter per 100 kilometer. Groot voordeel van de fijne motor in de Nissan is dat je vaak tot de conclusie komt dat je nog een versnelling kunt opschakelen. Vanuit de motorruimte hoor je bijna niks wat op het conto komt van zowel de stille krachtbron als de goede geluidsisolatie.

163 pk
240 Nm
200 km/h
9,7 s
6,8 (6.2) l/100km
145 g/km
D
22%
€ 28.990
€ 36.640
€ 672 / maand
€ 180 - € 205 / kwartaal
  • Aiways U5 63 kWh Premium

  • MG EHS 1.5 TGDI Luxury

  • Citroën C5 Aircross Puretech 180 S&S Shine

  • Hyundai Tucson 1.6 T-GDi 2WD Premium

  • 2014 - Nissan X-Trail 1.6 DCI Tekna

  • 2007 - Nissan X-Trail 2.0 4WD SE