Niet altijd smart
Binnenin is, met uitzondering van de knop van de dakbediening, geen verschil te bemerken ten opzichte van de fortwo coupé. Dit betekent dat het compliment voor de goede afwerking en de keurige materiaalkeuze ook bij de cabrio ingewisseld kan worden. Voor de cabrio geldt alleen nog meer dat dit als vanzelfsprekend mag worden gezien, aangezien de auto qua prijs een segment hoger kan worden geplaatst.
Het fijne multimediasysteem is goed afleesbaar, net als het schermpje tussen de tellers. Er zijn tal van verbindingsmogelijkheden voor de mobiele telefoon en ook een premium audiosysteem van JBL hoeft niet te ontbreken in de smart.
Aan de buitenzijde kun je je niet voorstellen dat er voor twee volwassenen zoveel binnenruimte is. Door de hoogte van de auto is er ook bij een gesloten kap geen gebrek aan hoofdruimten en de stoelen kunnen ver genoeg naar achteren om het iedereen naar de zin te maken. Aan opbergvakjes en netten is gedacht, want losse prullaria en koffiebekers kun je prima kwijt in de auto. Toch zijn er ook mindere kanten aan het ontwerp, want de grote portieren hebben bij het openen behoorlijk wat ruimte nodig, die op smalle parkeerplekjes in de stad niet altijd voor handen is. Bovendien is de auto met het dak geopend behoorlijk onoverzichtelijk. Het zicht schuin opzij en naar achteren wordt beperkt door de kap en de crossbar.
De kofferbak, of bakje, is door de stoffen kap natuurlijk moeilijk bereikbaar, want waar de coupé nog een klapraampje heeft, moet de cabrio het met alleen de achterklep stellen. Dit maakt de opening erg klein, waardoor zelfs het inladen van een reiskoffertje moeilijker gaat dan gewenst.
De lederen en verwarmbare zetels leuken het interieur behoorlijk op, want ze zien er buitengewoon sportief uit. Voor de stadskilometers voldoen ze ook prima, maar bij langere ritten gaan de vrij harde zetels snel irriteren. Bovendien is de zitting vrij kort, waardoor je al snel ondersteuning van de bovenbenen mist.