Op de weg terug
In de automarkt zijn constant wijzigingen gaande.
Niet alleen komen er tegenwoordig steeds nieuwe varianten bij, ook de verdeling van de verkopen over de verschillende segmenten fluctueert met een golfbeweging. A-segmenters en compacte SUV's zijn tegenwoordig niet aan te slepen. Dat was aan het begin van deze eeuw wel anders: grote, luxe terreinwagens gingen als warme broodjes over de toonbank.
Hoewel deze auto's een forse investering vergen, verkochten merken als BMW en Mercedes-Benz net na de eeuwwisseling ruim 1.000 exemplaren per jaar van respectievelijk de X5 en de M-Klasse.
Het succes van dit segment heeft ertoe geleid dat ook Audi, Porsche en onlangs Bentley en Maserati hierin zijn toegetreden.
Buitenbeentje sinds 2000 is de Lexus RX. Met bijna 4.000 RX'en op Nederlands kenteken doet hij het bij lange na niet zo goed als zijn directe concurrentie, maar toch snoept hij een redelijk deel van de verkopen weg. Inmiddels is het tijd voor de vijfde generatie - de facelifts meegeteld - en wij gingen op pad met de enige motorisering hier beschikbaar: de RX 450h.