Niet krachtig, wel sportief
Zeg je Subaru, dan zeg je Symmetrical All-Wheel Drive en CVT. En laten die twee componenten in de Levorg ook nog eens in topvorm zijn. Om te beginnen met de Lineartronic CVT: dit is simpelweg de fijnste traploze automaat die er te krijgen is. De acceleratie gaat soepel, de overbrengingsverhoudingen zijn variabel, waardoor de motor in het juiste toerengebied wordt gehouden. Hoewel de auto niet overdreven snel aanvoelt, gaat accelereren erg gemakkelijk en heb je in de regel geen gebrek aan vermogen. Bovendien werkt het handmatig schakelen met de flippers erg direct. De vierwielaandrijving is zoals gezegd ook in opperste staat van paraatheid. Mede door het lage zwaartepunt (lang leve de boxermotor) en de symmetrische aandrijving voelt de Levorg zich in bochten erg goed thuis. Het is daarom wel jammer dat de besturing niet zo direct is, want dat had het feest compleet gemaakt. Rechtuit rijdend is het sportieve karakter niet echt aanwezig. Hoewel het uiterlijk anders doet vermoeden, is de Levorg eigenlijk heel comfortabel. Zelfs de achttien inch wielen met platte banden doen geen afbreuk aan het comfort en oneffenheden worden keurig weggefilterd. Een auto met twee karakters dus: aan de ene kant sportief bochtgedrag en aan de andere kant comfortabel rechtuit. De motor doet wel enige afbreuk aan het sportieve karakter, want hoe fijn de viercilinder boxer ook klinkt, echt snel voelt de Subaru nooit aan. Het indrukken van de SI-knop (Subaru Intelligent Drive) zorgt ervoor dat de auto een tandje alerter reageert, terwijl de auto in de stand Intelligent juist wat meer afwachtend is. Laat je hem in die stand staan, dan kun je best efficiƫnt rijden in de Levorg. Wij testten uiteraard beide modi, waardoor het testverbruik uiteindelijk op 9,2 liter/100km uitkwam. Bijna 1 op 11 is nog best netjes voor de vierwielaangedreven Soeb, maar met iets meer moeite zal dit resultaat gemakkelijk te verbeteren zijn.