Honda Jazz 1.3 i-VTEC CVT Elegance

- 29 februari 2016

Up to date

Qua motorisering is er weinig keuze. We rijden de enige leverbare motor, de 1.3 benzine. Wel heb je de keuze tussen een handbak met zes versnellingen of een CVT-automaat. Die laatste is in onze testauto te vinden en vraagt enige gewenning. Wanneer je bij het wegrijden het gas heel rustig aantikt gebeurt er vrij weinig, terwijl dieper intrappen een onbeschaafd loeiende motor als gevolg heeft. Het is dus echt spelen geblazen om goed mee te komen met het verkeer, zonder een al te aanwezige motor in het vooronder. Wanneer dat fingerspitzengefühl uiteindelijk aanwezig is, blijkt de Jazz uit te blinken in fijne rijeigenschappen.

De 102 pk sterke motor is ruim voldoende om de auto vlot genoeg aan te doen voelen en door de CVT gaat het optrekken zonder horten of stoten. Zet je de automaat in de Sport-stand, dan kun je met de flippers achter het stuur handmatig door de ingebouwde verzetten heen. Dat zijn er zeven, waardoor je op de snelweg niet teveel toeren maakt. Het onderstel is ook aangepakt en wat opvalt is dat kleine oneffenheden wel heel duidelijk worden doorgegeven, wat doet lijken alsof de Jazz vrij hard gedempt is. Maar op de snelweg worden grotere oneffenheden juist keurig geabsorbeerd en voelt de auto heel solide aan. Ook in bochten presteert de kleine Japanner prima, iets wat je wellicht niet meteen bij de auto zou verwachten. Het sturen gaat best direct en overhellen doet de auto, ondanks het hogere zwaartepunt, niet hinderlijk.

De automaat is slechts enkele honderden euro's duurder dan de handbak dankzij een lagere uitstoot en het overwegen meer dan waard. De CVT past bij het karakter van de auto en na enige gewenning presteert de Jazz erg soepel. Het testverbruik van 5,6 liter is meer dan keurig en bij dagelijks gebruik (voor fotomomenten wordt veel en vaak weer opgetrokken en afgeremd) zal dat verbruik gemakkelijk richting de 1 op 20 gaan, wat ook de fabrieksopgave van Honda is.

102 pk
123 Nm
182 km/h
12,1 s
5,6 (4.8) l/100km
111 g/km
C
22%
€ 18.350
€ 23.610
€ 433 / maand
€ 94 - € 106 / kwartaal
  • Ford Tourneo Courier 1.0 EcoBoost Titanium

  • Fiat 500L Twinair Turbo 105 Lounge

  • 2020 - Honda Jazz 1.5 i-MMD Hybrid Executive

  • 2011 - Honda Jazz Hybrid 1.4 Hybrid Elegance

  • 2009 - Honda Jazz 1.4i Elegance

  • 2007 - Honda Jazz 1.4i LS