Hyundai Tucson 1.6 T-GDi 2WD Premium

Pawel Piotrowski - 9 maart 2016

Voorbeeldig rijgedrag

Het zou wel een beetje onbezonnen zijn om je enkel door het prijskaartje te laten leiden. De Kia en Hyundai zijn technisch weliswaar nauw aan elkaar verwant, maar er zijn duidelijke verschillen. Natuurlijk valt het afwijkende uiterlijk daarbij als eerste op. Maar ook qua rijgedrag hebben beide SUV's een ander karakter. De nuance zit vooral in de onderstelafstemming. Waar de Sportage een tamelijk straf weggedrag aan het daglicht legt, is de afstemming bij de Tucson meer op een comfortabele rijbeleving gericht. Oneffenheden in het wegdek worden door de Hyundai net wat beter gladgestreken dan bij de Kia.

Voor de rest is de rijbeleving van de Hyundai tamelijk gelijk aan die van de Sportage. In concreto betekent dit een voorbeeldig rijgedrag. Net als de Kia stuurt de Hyundai met veel precisie, helt het koetswerk weinig over en lijken de natuurkundige wetten deels buiten werking te zijn gesteld. Je hoeft niet bang te zijn om een bochtencombinatie met een hogere snelheid aan te snijden, de Tucson blijft de ingeslagen koers stoïcijns volgen. Dat voelt zeer vertrouwenwekkend en is zelfs een tikkeltje sportief.

De 1.6 T-GDI past goed bij deze aspiraties. Het is een fijne en levendige motor die lage toerentallen niet schuwt. De turbo is vroeg bij de les zodat je lekker schakellui kunt rijden. Het schakelen zelf gaat overigens eersteklas; de slagen zijn lekker kort en de pook floept met veel precisie als een mes door warme boter. Dat maakt het rijden met Hyundai tot een aangename bezigheid. Ook het kleine turboblokje weet de handen op elkaar te krijgen. De 1.6 T-GDi volstaat om uiterst acceptabele prestaties neer te zetten. Dankzij het hoge koppel wordt je niet snel in verlegenheid gebracht. Even een andere auto inhalen of vlug op de snelweg invoegen gaat opvallend moeiteloos. Daarbij blijft het verbruik met gemiddeld 8,2 liter per 100 kilometer ook binnen de perken. In vergelijking met de ix35 2.0 CVVT ligt het precies twee liter lager.

177 pk
265 Nm
203 km/h
9,2 s
8,2 (7.3) l/100km
169 g/km
E
22%
€ 26.995
€ 39.495
€ 724 / maand
€ 158 - € 180 / kwartaal
  • Aiways U5 63 kWh Premium

  • MG EHS 1.5 TGDI Luxury

  • Citroën C5 Aircross Puretech 180 S&S Shine

  • Nissan X-Trail DIG-T 163 Tekna

  • Subaru Forester 2.0D Comfort

  • Honda CR-V 1.6 i-DTEC 160pk AWD Lifestyle

  • 2021 - Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 48V Premium

  • 2005 - Hyundai Tucson 2.0i CVVT StyleVersion 4WD