Meer sport in de Sportage
Binnenin deed de vorige Sportage zijn naam weinig eer aan. Het interieur was weliswaar overzichtelijk vormgegeven en in de meeste gevallen goed uitgerust, maar sportieve elementen waren moeilijker te vinden dan een speld in een hooiberg. Er zat een driespaaks stuurwiel in, maar dat was gelijk het enige sportieve. Deze kritiek hebben de Koreanen zich ter harte genomen. Zo is de zitpositie flink verbeterd. Bestuurder en passagier zitten nu beduidend dieper 'in de auto' en kijken tegen het dashboard aan in plaats van erop. Op de GT-Line is daarnaast een zwarte dakhemel standaard.
Dat dashboard bouwt nu hoger en om de bestuurder heen. Centraal in het dash ligt een 7 of 8 inch infotainmentsysteem met mooie graphics en een eenvoudige bediening. Tip: bestel een versie met het 7 inch scherm, het volstaat en biedt exact dezelfde functies als het grotere exemplaar. De materialen en afwerking zijn weer een slag beter dan bij de voorganger, maar de 'lederlook' bovenzijde van het dash had van ons ook achterwege gelaten kunnen worden. Je ziet dat het nep is en bovendien glimt het net iets te sterk. Een ander minpuntje is de positie van het assistentiesystemen-knoppencluster achter het stuur. Tijdens het rijden ligt deze groep buiten het zichtveld van de bestuurder. De overige bedieningsgroepen liggen wel goed binnen zicht- en handbereik.
Voor de rest niets dan lof. Op de duurdere versies laten de aangenaam geprofileerde stoelen zich naar hartenlust verstellen, zodat ook mensen met lange ledematen een fijne zitpositie kunnen vinden. Tijdens warme zomerdagen laten de stoelen op de duurdere versies zich ook koelen. Daarnaast heerst zowel voor- als achterin voldoende bewegingsruimte op been-, schouder- en hoofdniveau. Met 491 liter is de bagageruimte niet overdreven groot, maar wel toereikend voor een setje Samsonites.
Renault Symbioz e-Tech full hybrid iconic
Nissan Qashqai e-POWER N-Design
smart hashtag 3 66 kWh Brabus
Zeekr X Long Range RWD
BYD Atto 3 Design
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive
Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine
Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid Veloce
Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus
Mazda CX-5 Skyactiv-G 2.0 Newground