Kia cee'd 1.0 T-GDI GT-Line

- 18 januari 2016

In stilte

Was je in de markt voor een cee'd, dan was de keuze qua motorisering snel gemaakt. Of je koos voor een benzinemotor, of voor een dieselgestookte variant. Beide een 1.6, waarbij de diesel is voorzien van een turbo. Bij de snelleGT is een turbo gemonteerd op de bekende 1.6 GDI. We kennen het drietal motoren als prettige metgezellen. Vooral de twee lichtste doen precies waarvoor ze bedoeld zijn, zonder bijzonder te zijn. Omdat de concurrentie de afgelopen jaren niet bepaald stil heeft gezeten en driecilindermotoren gemeengoed beginnen te worden in dit segment, is er ook door Kia en Hyundai een dergelijke motor ontwikkeld. Resultaat is de 1.0 T-GDI met 100 of 120 pk. Beide leveren ze 171 Nm koppel. We waren onderweg met de sterkste variant. Deze moet in 11 seconden naar de '100' kunnen sprinten, waar bij 190 km/h de koek pas op is. In de praktijk is het vooral een fijne motor die in alle stilte zijn prestaties levert. Bij het accelereren hoor je wel de typische driecilinderroffel, maar op cruisesnelheid is het een oase van rust. Schakelen gaat soepel, maar met voldoende gevoel en weerstand. Zo verfijnd en krachtig als de 1.0 EcoBoost die we vinden in bijvoorbeeld de Ford C-Max is de aandrijflijn niet, maar hij komt zeker in de buurt. Volgens de verbruikscyclus moet een gemiddeld verbruik van 4,9 liter per 100 kilometer mogelijk zijn. Dat haalden we niet, zoals vaak het geval is. Een waarde van 6,8 l / 100 km is gemiddeld, maar we hadden eerlijk gezegd beter verwacht.

120 pk
171 Nm
190 km/h
11,1 s
6,8 (4.9) l/100km
115 g/km
B
22%
€ 20.195
€ 25.895
€ 475 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Hyundai i30 1.0 T-GDI First Edition

  • Seat Toledo 1.6 TDI Businessline High

  • Mazda 3 SkyActiv-G 120 GT-M

  • Toyota Auris 1.2T Aspiration

  • Peugeot 308 1.6 e-HDi Active

  • 2020 - Kia XCeed 1.6 T-GDi DynamicPlusLine

  • 2019 - Kia Ceed Sportswagon 1.4 T-GDi DCT7 ExecutiveLine

  • 2018 - Kia Ceed 1.4 T-GDI ExecutiveLine