Succesfactor
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: daarmee ben je prima geholpen. Het tweeliterblok draait mooi soepel z'n rondjes en weet goed raad met de S-Max, die met een leeggewicht van net geen 1.800 kg toch best een zware jongen is - laat staan beladen met een compleet gezin plus bagage. De keurige 0-tot-100-tijd van 9,5 seconde geeft een goede indicatie van het gemak waarmee de TDCi de vaart erin brengt en houdt. Ook het lage geluidsniveau en het nette verbruik spreken voor de dieselmotor, die overigens goed samenwerkt met de optionele Powershift-automaat. De enige wanklank die de aandrijflijn laat horen, komt bij het uitrollen aan het licht. Dan wacht de transmissie soms nét een fractie te lang met terugschakelen, waardoor de motor dan wat brommerig klinkt.
In het rijden weet de S-Max als vanouds te overtuigen en heel verrassend is dat uiteraard niet. Z'n dynamische rijgedrag leverde immers een belangrijke bijdrage aan het grote succes van de vorige S-Max; wat dat betreft is het dus geen wonder dat Ford dit bij de nieuwe S-Max heeft gekoesterd. Los daarvan blijft het natuurlijk een uitzonderlijke prestatie om een auto met zo'n hoog zwaartepunt zoveel rijdynamiek mee te geven. De S-Max gaat verrassend koersvast de bocht door en stuurt aangenaam direct en communicatief, zonder dat het comfort van de inzittenden daaronder te lijden heeft. Sterker nog: dankzij een nieuwe achteras is de S-Max naast een zeer solide vooral ook een heerlijk comfortabele reisauto. Ford verdient absoluut een pluim voor de prachtige balans die het de S-Max heeft meegegeven.