Koppelkanon
Vanaf net iets meer dan 80 mille koop je al een Macan. Dan is hij voorzien van de bekende drieliter dieselmotor met 258 pk. Deze motorisering is ruim voldoende, met een standaardsprint in 6,3 seconden en een fabrieksopgave van 6,1 liter diesel per 100 gereden kilometers. Aan de andere kant van het gamma van de midi-SUV zit de Turbo. Zeker voor Porsche is deze benaming legendarisch. De Macan maakt dit behoorlijk waar. Onder de kap vind je een 3,6 liter grote V6, die is voorzien van liefst twee turbo's. Het resultaat is 400 pk en zeker niet onbelangrijk, een koppel van liefst 550 Nm. Het is een dieselachtige waarde, maar nog fijner is dat de maximale trekkracht al bij 1.350 toeren per minuut beschikbaar is. Ondanks dat de auto een leeggewicht heeft van 1.900 kilogram, sleurt de motor hem in 4,8 seconden naar de '100' en is de top van zijn kunnen pas bereikt bij 266 kilometer per uur. Mede debet aan de rappe acceleratie is de zeventraps PDK. We kennen deze automatische versnellingsbak als DSG en ook in andere modellen krijgt deze enkel lof. Zo ook in de Macan. Schakelen gaat snel en soepel, zowel in de automatische stand als wanneer je zelf met de flippers achter het stuur van verzet wisselt. Helaas laat de techniek het niet toe om tot in de toerenbegrenzer door te trekken, zoals bij bijvoorbeeld de RC F wel kan. Dit maakt hem wat minder hardcore dan je zou verwachten van zijn klinkende naam.