Ruilhandel
Tijdens het rijden moet je echt je best doen om de Infiniti van een Mercedes A-Klasse te kunnen onderscheiden. De motorisering is namelijk volledig overeenkomstig het motorenpalet van de A (met uitzondering van de AMG). De 109 pk diesel is helemaal een geval apart, want Mercedes 'leende' deze motor op haar beurt weer van Renault. De Q30 staat net wat hoger op zijn poten, waardoor hij een tikje comfortabeler aanvoelt dan zijn Duitse brother from another mother.
De auto is in balans; het is geen spannende stuurmachine, maar hij wekt wel veel vertrouwen op. Het gaat namelijk erg gemakkelijk allemaal, net als bij de A180 CDI zijn we erg te spreken over de motor. Onderin de laagste twee versnellingen mis je wat trekkracht, verder doet de motor zonder te morren zijn werk. Bovendien gebeurt dat in alle rust, want bij geleidelijke versnelling en op constante snelheid blijft de stilte bewaard aan boord. Door de goede isolatie vergeet je af en toe dat je in een diesel rijdt. Alleen bij stevig accelereren laat de motor van zich horen, hoewel het ook dan beschaafd blijft. Het schakelen gaat via een bekende pook met lange slagen en de bak helpt je soepel door de zes versnellingen heen.
Ook in het onderstel is de balans terug te vinden. Je krijgt voldoende mee van wat er onder de auto gebeurt, terwijl het nooit oncomfortabel wordt. We hebben ook een stuk met de Q30 Sport gereden, waar de demping net wat straffer aanvoelt. Ook hier heeft het comfort de overhand, maar door het sportonderstel en het lagere zwaartepunt is dit met recht de sportievere variant. Tijdens het sturen is niet veel verschil te merken tussen de twee versies. De auto wordt nooit zoekerig, maar als heel direct is de besturing niet te bestempelen.
Op lange stukken rechtuit heeft dit als voordeel dat je weinig hoeft te corrigeren, wat hem een rustgevende kilometervreter maakt. Zeker in het geval van de diesel komt dit mooi van pas. Een accuraat verbruik is -doordat we de auto in de heuvels rond Lissabon reden- niet te noemen, maar dat de boordcomputer na een intensieve testrit een gemiddeld verbruik van 1 op 18 aangaf, biedt wel perspectief voor een mooi resultaat op de vlakke wegen in Nederland.
Opel Astra 1.2 Turbo 130 Ultimate
Cupra Born 58 kWh Performance One 150 kW
Renault Megane E-Tech EV60 Iconic
Mazda 3 e-Skyactiv G 2.0 150 Sportive
Volkswagen ID.3 204 pk 1st Plus
Mercedes-Benz A-klasse 250 e Business Solution AMG Limited
Seat Leon 1.5 eTSI FR
Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style
Audi A3 Sportback 35 TFSI S Edition
BMW 1 Serie 118i Luxury Line