Hoge funfactor
De prestaties en geluidssensatie van de RS 3 zijn dus erg indrukwekkend en datzelfde geldt voor de feilloze 7-traps S tronic-automaat, maar hoe zit het verder met de rijbeleving? De vorige RS 3 stond nou niet bekend als geweldige rijdersauto, maar Audi heeft flink aan de set-up gesleuteld. Met succes: de nieuwe RS 3 is veel speelser als het mag, maar nog altijd even betrouwbaar als het moet. De grip is fenomenaal (zelfs bij zeer hoge snelheden), maar met een beetje pushen krijg je de kont ook heel aardig aan het kwispelen. Dat komt doordat de (standaard) quattro-vierwielaandrijving tegenwoordig minimaal 50% van het vermogen naar achteren stuurt. Als je het op de heupen krijgt, kun je zelfs het volledige vermogen op de achterwielen loslaten.
Met drive select en magnetic ride wil Audi de alledaagse bruikbaarheid van de RS 3 garanderen - doorgaans altijd een sterk punt van Audi's RS-vloot. Tot op zekere hoogte lukt dat heel aardig: in de besturing, de gasrespons en het uitlaatgeluid is de Comfort-stand duidelijk vriendelijker dan de Dynamic-modus. Bij het onderstel is dat een ander verhaal: dat is spijkerhard, ongeacht de ingeschakelde rijkarakteristiek. Toch filteren het onderstel en de besturing teveel informatie weg om de RS 3 in hetzelfde hokje te plaatsen bij compromisloze rijdersauto's als de Focus RS en Mégane RS. De dagelijkse inzetbaarheid is daarbij gebaat, maar doordat de RS 3 verder zo'n hoge funfactor heeft, knaagt het toch een beetje dat de scherpe randjes in de communicatie ontbreken.
2020 - Audi A3 Sportback 35 TFSI S Edition
2015 - Audi A3 Sportback e-tron 1.4 TFSI S tronic Ambition Pro Line Plus
2014 - Audi A3 Cabriolet 1.8 TFSI S tronic Ambiente Pro Line plus
2014 - Audi A3 Sportback g-tron 1.4 TFSI Ambition Pro Line S
2014 - Audi A3 Limousine 2.0 TDI Ambition
2014 - Audi A3 1.6 TDI Ultra e Edition
2013 - Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Ambition Pro Line +
2012 - Audi A3 2.0 TDI Ambition
2012 - Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction
2012 - Audi RS 3 Sportback 2.5 TFSI