Pittig en prijzig
Van een hot hatch die vanaf 68 mille in de boeken staat, is een beetje distinctie ook wel het minste wat je mag verwachten. In dat perspectief lijkt Audi zich er in het interieur wel erg gemakkelijk van af te maken: een fijn, met alcantara bekleed sportstuurwiel en een setje sportstoelen zijn pakweg de enige upgrades die iedere RS 3 vanbinnen ondergaat. Vergeet echter niet dat een nog niet half zo kostbare instap-A3 ook al een heel aangename werkplek biedt. Op het gebied van afwerking, materiaalgebruik en ergonomie valt er nu eenmaal weinig meer te verbeteren. Qua ruimte ook niet trouwens: de nieuwe RS 3 wordt weer alleen als Sportback geleverd en behoort tot de ruimste en meest praktische hot hatches in z'n segment.
Hoeft het allemaal niet zo zakelijk en mag het interieur best een beetje pittiger? Dan is de configuratie van onze testauto vast en zeker meer je ding. Audi heeft kosten noch moeite gespaard om deze RS 3 zo sportief mogelijk voor de dag te laten komen. Zo werden de standaard sportstoelen verruild voor heerlijke supersportstoelen en maakte aluminiuminleg plaats voor racy carbon. En dan is er voor de finishing touch nog het Designpakket, waarbij het interieur tot in de puntjes wordt opgevrolijkt met RS-rode accenten. Voor elk van deze drie snuisterijen mag je wel ruim 1.000 euro extra afrekenen - zo tikt het lekker aan richting de wel érg optimistische 92 mille waarvoor je de sleutels van deze full option RS 3 krijgt overhandigd.
2020 - Audi A3 Sportback 35 TFSI S Edition
2015 - Audi A3 Sportback e-tron 1.4 TFSI S tronic Ambition Pro Line Plus
2014 - Audi A3 Cabriolet 1.8 TFSI S tronic Ambiente Pro Line plus
2014 - Audi A3 Sportback g-tron 1.4 TFSI Ambition Pro Line S
2014 - Audi A3 Limousine 2.0 TDI Ambition
2014 - Audi A3 1.6 TDI Ultra e Edition
2013 - Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Ambition Pro Line +
2012 - Audi A3 2.0 TDI Ambition
2012 - Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction
2012 - Audi RS 3 Sportback 2.5 TFSI