Crossover
Een belangrijk verschil is al dat de Fransen de auto geen MPV meer willen noemen, ondanks de royale ruimte die nog steeds voorhanden is. Ze spreken nu van een Crossover. Daar is wat voor te zeggen als je de bodemvrijheid en de daklijn in ogenschouw neemt. Renault lijkt met het hele idee voor deze auto naar twee dingen gekeken te hebben. De auto heeft invloeden uit het eigen erfgoed in de vorm van Avantime, de gewaagde, coupé-achtige MPV die begin deze eeuw zelfs het productiestadium haalde en wat ons betreft veel te weinig verkocht is. Daarnaast heeft heel de wereld natuurlijk kunnen zien welk succes Ford had met zijn sportiever gelijnde S-Max naast de Galaxy. Blijkbaar was de markt op zoek naar meer sportiviteit, dat is ook Frankrijk niet ontgaan. Op esthetisch gebied zullen er weinig mensen zijn die deze auto geen mooie stap voorwaarts vinden. Alles is spannender aan de nieuwe Espace. De dikke wielen en de unieke paars-metallic lak van de uitvoering Initiale Paris zijn daarbij de kers op de taart.