Uitzondering op de regel
Open versies die mooier zijn dan de Coupé die aan de basis lag, zijn dun bezaaid in autoland. Maar de 4C Spider is de uitzondering die de regel bevestigt. Want wat is 'ie mooi, zelfs mooier dan de 4C Coupé. De koplampen zijn daar debet aan, want de lampen achter glas staan de auto net wat beter. Maar ook de voorruit is onder een andere hoek geplaatst en aan de achterzijde is een achterruitje geplaatst, terwijl de achterklep (motorkap) plat is gehouden.
Wel loopt de carrosserie aan de zijkanten omhoog naar de roll bar, waardoor een aerodynamische Spider-look is ontstaan. De glasplaat heeft hierdoor moeten wijken, met als gevolg dat de motor van buitenaf niet meer zichtbaar is. De roll bar is net als het dak altijd zwart, dus tenzij je zwart metallic kiest, lekker contrasterend. In het Alfa Rosso waarin de test-Spider is gespoten, komt het contrast er mooi uit. De buiten de wielkasten geplaatste reflectoren zijn wel een smetje op het ontwerp, maar vanwege de homologatie-eisen nu eenmaal noodzaak. De auto is slechts 118 cm hoog en als je net in de auto wegrijdt, ben je toch bang dat die ene vrachtwagenchauffeur je over het hoofd ziet. Gelukkig is er dan altijd nog de grom van de motor om de aandacht te vragen.