Jaguar XE 3.0 S

- 25 augustus 2015

Slimme zet

Niet alleen de overname van Tata is voor Jaguar een succesvolle geweest, ook de introductie van de XE lijkt een slimme zet. Meer dan ooit weet een nieuw model van de Britten te overtuigen. Niet alleen het design van zowel de binnen- als buitenkant kan iedereen wel bekoren, ook het fenomenaal goede onderstel krijgt de handen massaal op elkaar. Met een dikke zescilinder in het vooronder is de XE niet bereikbaar voor iedereen, maar als zuinige diesel - vanaf 20% bijtelling - is hij er al voor net geen 40 mille. Geen van zijn concurrenten is zo onderscheidend en dat is wat kopers in dit segment graag zien. Het basis drietal heeft er nu niet alleen een geduchte concurrent bij, de XE zet zelfs de maatstaf op een aantal belangrijke vlakken. Jaguar kan met de XE wel eens voor een nieuwe overname staan: die van het premium D-segment.

  • Geslaagd, onderscheidend design
  • Fantastische aandrijflijn
  • Fraaie afwerking en materiaalgebruik
  • In deze uitvoering behoorlijk prijzig
  • Kleinere kofferbak dan concurrentie
  • Vreemde positie armsteunen in het portier
340 pk
450 Nm
250 km/h
5,1 s
11,1 (8.1) l/100km
194 g/km
G
22%
€ 39.990
€ 78.764
€ 1.444 / maand
€ 244 - € 278 / kwartaal
  • Hyundai Ioniq 6 77.4 kWh RWD Lounge

  • Alfa Romeo Giulia 2.0T 280 Q4 Competizione

  • Mercedes-Benz C-Klasse Limousine 200 9G-Tronic Luxury Line

  • Tesla Model 3 Long Range

  • BMW 3 Serie 330i M Sport

  • Volvo S60 T5 Geartronic R-Design

  • Subaru WRX STi 2.5T Sport Executive