Jaguar XE 3.0 S

- 25 augustus 2015

Knipoog

Met de introductie van de nieuwe designtaal van Jaguar in 2008, sloeg het merk een geheel nieuwe weg in. De voorgaande modellen hadden alle iets klassieks, met veel chroom en afgeronde lijnen. E-segmenter XF liet met zijn strakke lijnen en coupé-achtige koets zien waar het merk naartoe wilde. Omdat we inmiddels gewend zijn aan het familiegezicht, is de XE direct herkenbaar als Jaguar. Met zijn relatief lange neus, booskijkende koplampen, oplopende lijnen over de flanken, een aflopende daklijn en een afgeknotte achterkant is het als een 80% kopie van zijn grote broer. Toch hebben de ontwerpers zich er niet met een Jantje van Leiden vanaf gemaakt. Vooral van voren maakt de auto indruk. Door de forse grille met - in ons geval - zwart rooster en knalrood logo, forse luchtinlaten en zwarte achtergrond van de koplampen, zijn auto's op de snelweg toch wat eerder geneigd om naar rechts te gaan.

Omdat we met de dikste versie onderweg waren, is de auto voorzien van enorme, 20 duimen grote lichtmetalen wielen. Deze doen het sportieve ontwerp van de XE uiteraard goed. Onder de basisuitvoering zitten drie maten kleinere exemplaren. Dit geeft de auto direct een stuk bravere uitstraling. De oplopende lijnen naar de achterzijde worden benadruk door de deels zwart gekleurde zijskirt. Hoewel het ontwerp van de auto vrij gestrekt is, is het kontje vrij kort. Dit is wat vreemd vanuit bepaalde hoeken, maar geeft de achterzijde ook weer wat onderscheid. Overdag zie je vooral grote achterlichtunits die wat lomp afsteken bij de ranke koplampen, maar wordt het wat donkerder, dan geeft de verlichting een dikke knipoog naar de F-Type. Met de herkenbare ronde knik is ook aan de achterzijde een familiegezicht ontstaan. In de zwart gespoten onderkant van de achterbumper vind je twee dikke uitlaatpijpen. Samen met het subtiele spoilertje op de achterklep laten deze zien dat dit niet zomaar een XE betreft. Uiteraard ziet de fors gemotoriseerde 'S' er dikker uit dan zijn zwakker gemotoriseerde broertjes, maar ook zonder alle opsmuk is de XE een geslaagd ontwerp. Daarbij is een onderscheidende lakkleur en wat grote wielen wel een must.

340 pk
450 Nm
250 km/h
5,1 s
11,1 (8.1) l/100km
194 g/km
G
22%
€ 39.990
€ 78.764
€ 1.444 / maand
€ 244 - € 278 / kwartaal
  • Hyundai Ioniq 6 77.4 kWh RWD Lounge

  • Alfa Romeo Giulia 2.0T 280 Q4 Competizione

  • Mercedes-Benz C-Klasse Limousine 200 9G-Tronic Luxury Line

  • Tesla Model 3 Long Range

  • BMW 3 Serie 330i M Sport

  • Volvo S60 T5 Geartronic R-Design

  • Subaru WRX STi 2.5T Sport Executive