Zoek de verbeteringen
In de afgelopen jaren zag de markt voor grote Japanse D-segmenters er niet al te rooskleurig uit. De verkopen zijn ten faveure van Europese merken en kleinere modellen schrikbarend ingezakt. Met als absoluut dieptepunt de ooit zo populaire Avensis. Hoe kan dat toch? Toyota was er in ieder geval medeplichtig aan. Een bijtellingsvriendelijke versie is er nooit geweest en het simpele ontwerp oogde tijdens de introductie in 2009 al oudbakken. Dat eerste is er nu wel, namelijk in de vorm van een van BMW afkomstige 1.6 D-4D-F viercilinderdiesel met 112pk, 270Nm en 20% bijtelling. Hetzelfde blok zat tot voor kort ook in diverse BMW producten, zoals de BMW 114d, 116d en MINI Countryman One D. Zát, want BMW is momenteel bezig om alle kleine viercilinderdiesels door efficiëntere driecilinders te vervangen.
Is Toyota aldus met een oud blok afgescheept? Nou, dat valt wel mee. De 1.6 D-4D-F is een prettige machine die prima bij de Avensis past. Bovendien voldoet de kleine diesel aan moderne uitstootnormen en dat betekent dat de Avensis eindelijk met lage bijtelling leverbaar is. Een dikke verbetering dus. Of dat ook voor het nieuwe design geldt, is lastiger te bepalen. Natuurlijk, de auto oogt door de scherpere belijning een stuk frisser. Vooral de achterzijde ziet er met dank aan de nieuw ontworpen achterlichtunits een stuk stoerder uit dan voorheen. Met dichtgeknepen ogen lijkt de Avensis Touring Sports aan de achterkant nu veel op de Mazda6 Sportbreak, wat vast geen toeval is. Aan de voorkant heeft Toyota het nieuwe familiegezicht op de Avensis gezet, dat onder andere ook de gefacelifte Auris siert. Het nieuwe front met full LED koplampen mag er zijn, maar persoonlijk vind ik het vorige smoelwerk karakteristieker. Voor meer stance had de Avensis ook wat lager op zijn pootjes mogen staan.