Land Rover Range Rover SDV6 Hybrid Autobiography

Pawel Piotrowski - 9 augustus 2015

Ongemoeid

Zodra de accu leeg is - en dat gebeurt opvallend snel - is de krachtontwikkeling merkbaar minder explosief. De Range heeft dan even tijd nodig om de accu van de elektromotor van vers sap te voorzien. Ook dan kom je in feite niets te kort, je valt immers terug op de bekende aandrijflijn uit de gewone TDV6. De diesel is voldoende soeverein om de Range Rover comfortabel voort te bewegen. De briljante achttraps ZF automaat draagt daar onwaarneembaar aan bij. Het is daarnaast een stille krachtbron die mooi trillingsvrij loopt en nooit storend aanwezig is. Sowieso worden alle exterieurgeluiden ontzettend goed weggefilterd in de Range. Wind- en bandengeruis zijn tot 120km/h nauwelijks waarneembaar en de boterzachte luchtvering strijkt niet alleen offroad alles glad, maar ook op verharde wegen sijpelen oneffenheden nauwelijks tot de inzittenden door. Je zweeft op een wolk door het verkeer en wordt ongemoeid gelaten met irrelevante details.

Dat heeft wel zijn weerslag op voorgenomen koerswisselingen. In rechte lijn stoort het niet, maar zodra je een bocht instuurt wordt je als kapitein geconfronteerd met een lichte en indirecte besturing en een overhellende koets. Het is minder dramatisch dan bij de voorganger, maar nog steeds behoorlijk gevoelloos. Scherpe bochten kun je beter met een gedisciplineerde snelheid nemen en ook bij rotondes is het intelligenter om je in te houden. Hier hebben de mannen uit Coventry enige afstand tot de concurrentie opgelopen. In een BMW X5 of Porsche Cayenne verlopen koerswijzigingen minder moeizaam, al is dat natuurlijk geen grote verrassing. Onroad kan de Range Rover de Duitse modellen wellicht niet helemaal bijhouden, maar offroad is dat met dank aan het standaard aanwezige Terrain Response System een heel ander verhaal.

340 pk
700 Nm
218 km/h
6,9 s
9,0 (6.2) l/100km
164 g/km
C
22%
€ 147.250
€ 167.274
€ 3.067 / maand
€ 698 - € 755 / kwartaal
  • Lexus RX 500h Turbo Hybrid F Sport

  • Audi Q7 3.0 TDI e-tron quattro Premium Edition

  • 2016 - Land Rover Range Rover Evoque TD4 180 HSE

  • 2013 - Land Rover Range Rover Sport 3.0 SDV6 Autobiography Dynamic

  • 2013 - Land Rover Range Rover 5.0 V8 Supercharged Vogue

  • 2013 - Land Rover Range Rover Evoque 2.0 Si4 Prestige

  • 2012 - Land Rover Range Rover 3.0 TDV6 Autobiography

  • 2011 - Land Rover Range Rover Evoque CoupĂ© TD4 Prestige

  • 2011 - Land Rover Range Rover 4.4 TDV8 Autobiography

  • 2011 - Land Rover Range Rover Sport TDV6 3.0 HSE Luxury

  • 2010 - Land Rover Range Rover V8 Supercharged Autobiography

  • 2008 - Land Rover Range Rover Sport TDV8 HSE