Land Rover Range Rover SDV6 Hybrid Autobiography

Pawel Piotrowski - 9 augustus 2015

Geëlektrificeerde rijbeleving

Je zou haast vergeten dat je een Range Rover in eerste instantie koopt om van A naar B te rijden. Omdat je naar de firma, notaris, advocaat of hockeyclub moet om de meiden af te zetten. Dankzij de hybride aandrijflijn wordt je nu een stuk minder vaak met de duistere zijde van Range Rover rijden geconfronteerd. Nee, van de diesel- of benzinekosten zul je niet wakker liggen. Maar het is een fijn gegeven om niet iedere dag 80 liter brandstof te moeten bunkeren. In theorie kun je met de SDV6 Hybrid dankzij het sprookjesachtige verbruik van 6,2 L/100km maar liefst 1.290km tussen tankbeurten afleggen. Alsof het de Polo BlueMotion van je secretaresse is. Dat klinkt rooskleurig en is het ook. In de praktijk is de volle accu binnen een oogwenk leeg en zit je vaak tegen de 10 liter aan te schurken. Voor een auto van tweeënhalve ton is dat zeker niet slecht. En ook tijdens onze rit naar de fotolocatie in Duitsland bleef het verbruik van de drieliter zescilinder op de Autobahn relatief binnen de perken. Airmiles sparen zal op deze wijze wellicht wat trager gaan dan je gewend bent. Maar de fluitende vogeltjes in het park van je landhuis zullen je dankbaar zijn.

Nee, de elektromotor heeft vooral een ander voordeel. Koppel. Veel koppel. Direct beschikbaar koppel. De zescilinder dieselmotor is uit de TDV6 overgenomen en met 292pk en 600Nm zeker geen stakker. De elektromotor voegt daar nog eens 48pk en 100Nm aan toe. Klinkt bescheiden, maar je voelt tijdens acceleraties duidelijk op welke momenten de elektromotor meesleurt. Met een volle accu kan de Range Rover bergen verzetten. Trap het gaspedaal ongenadig naar de vloer en de neus schiet in een reflex omhoog. Je lichaam wordt in de zachte rugleuning gedrukt en de Range stormt op de horizon af. De hele ervaring is zo onwerkelijk dat ik na afloop even stop en check of er daadwerkelijk slechts een zescilinder diesel onder de kap ligt. De hele rijervaring wordt letterlijk geëlektrificeerd en benadert het karakter van een benzinemotor. Wanneer de diesel langzaam buiten adem raakt vult de elektromotor de krachtreserves aan. Het gevolg is een uiterst rechtlijnige acceleratie die voor een diesel normaliter atypisch is.

340 pk
700 Nm
218 km/h
6,9 s
9,0 (6.2) l/100km
164 g/km
C
22%
€ 147.250
€ 167.274
€ 3.067 / maand
€ 698 - € 755 / kwartaal
  • Lexus RX 500h Turbo Hybrid F Sport

  • Audi Q7 3.0 TDI e-tron quattro Premium Edition

  • 2016 - Land Rover Range Rover Evoque TD4 180 HSE

  • 2013 - Land Rover Range Rover Sport 3.0 SDV6 Autobiography Dynamic

  • 2013 - Land Rover Range Rover 5.0 V8 Supercharged Vogue

  • 2013 - Land Rover Range Rover Evoque 2.0 Si4 Prestige

  • 2012 - Land Rover Range Rover 3.0 TDV6 Autobiography

  • 2011 - Land Rover Range Rover Evoque Coupé TD4 Prestige

  • 2011 - Land Rover Range Rover 4.4 TDV8 Autobiography

  • 2011 - Land Rover Range Rover Sport TDV6 3.0 HSE Luxury

  • 2010 - Land Rover Range Rover V8 Supercharged Autobiography

  • 2008 - Land Rover Range Rover Sport TDV8 HSE