Lexus RC F Luxury Edition

- 30 juli 2015

Keuze genoeg

Zoals het een echte sportwagen betaamt, gaat het volledige vermogen naar de achterwielen. Vierwielaandrijving is geen optie. De manier waarop het vermogen op de weg wordt gebracht, is variabel. Met Drive Mode Select heb je keuze uit vier mogelijke rijmodi. Wil je rustig en relatief zuinig rijden, dan draai je de knop naar links voor 'Eco'. De klokkenwinkel licht dan blauw op en de toerenteller verandert in een zuinigheidsmeter. Voor normaal gebruik is er de 'Normal-stand'. Het geluid blijft enigszins op de achtergrond, zodat lange ritten niet vermoeiend zijn. De motor reageert echter snel genoeg om inhaalacties bovengemiddeld vlot te laten verlopen. Mag het allemaal net wat vinniger en moet de motor alerter reageren op het gaspedaal, dan is een draai naar rechts voldoende om de 'Sportmodus' in te stellen. Wil je absoluut alles uit de auto halen, dan moet de knop wat langer naar rechts geduwd worden om de 'plus' toe te voegen. Dan is de traction control wat minder aanwezig en ligt wielspin al snel op de loer. Om het nóg meer een circuitracer te maken, kan het differentieel worden ingesteld op 'track' of op 'slalom'. In de eerste stand is hij meer geënt op snel een bocht uit-accelereren en in de tweede op veel tractie in korte bochten. Het klinkt allemaal mooi, maar bij veel auto's met een dergelijk systeem merk je in de praktijk weinig onderscheid. Zo niet in de Lexus. Elke instelling heeft merkbaar zijn eigen karakter. Hiermee bewijst het systeem zijn duidelijke meerwaarde. Niet alleen de gasrespons en de traction control zijn in elke stand anders, ook de schakelmomenten van de automaat gebeuren later en rauwer naar gelang er sportiever gereden wordt.

Alle systemen ten spijt, de RC F weegt leeg 1.740 kilogram. In een rechte lijn voel je dit niet, maar in snel genomen bochten en bij het remmen drukt het gewicht op de vering. Gripverlies treedt niet op; zowel de grens van over- als onderstuur ligt ver weg. Dat het onderstel daarbij niet keihard is, werkt niet in het voordeel voor een rappe rijstijl, maar dit is wel voordelig voor het comfort. Op lange stukken word je niet gek van elke oneffenheid in de weg. Ook reageert het stuurwiel adequaat op elke stuurbeweging, zonder dat het uit je handen klapt op slecht wegdek. Het stuurgedrag is niet nerveus en je krijgt ruim voldoende informatie door. Met zijn wat softere afstelling, in combinatie met zijn dikke motor, is de auto meer een GT dan een echte racer. Hét grote voordeel hiervan is dat je hem dagelijks kunt inzetten, maar ook plezier kunt hebben in het weekend op bochtige bergwegen of op het circuit.

477 pk
530 Nm
270 km/h
4,7 s
13,8 (10.8) l/100km
251 g/km
G
22%
€ 121.990
€ 133.954
€ 2.456 / maand
€ 244 - € 278 / kwartaal
  • Ford Mustang GT 5.0 V8

  • 2016 - Lexus RC 300h Luxury Line