Jaguar F-Type Coupé R 5.0 V8 Supercharged AWD

- 6 juli 2015

Labrador

Ook aan de rijbeleving merk je dat de wat stugge F-Type een geboren entertainer is. De Jag rijdt en stuurt heel communicatief en staat qua karakter veel dichter bij een sportwagen à la Porsche 911 dan grote broer XK, die meer in het vaarwater van sportieve GT's als een BMW 6 Serie of Mercedes-Benz SL zit. Voor nog meer rijplezier heeft de F-Type nog wat gimmicks achter de hand. Zo activeer je met een schakelaar naast de keuzehendel de Dynamic-mode, waarin de F-Type je nog actiever bij het rijden betrekt. Ook leuk is de knop waarmee je een klep in het uitlaatsysteem opent, voor nog intenser muzikaal geweld uit de vier pijpen. Je hoeft ook maar een béétje van autorijden te houden om als een blok te vallen voor de charmes van deze Britse verleidingsmachine.

Om de volledige 550 pk aan vermogen gecontroleerd op het wegdek over te brengen is het AWD-systeem een uitkomst. De F-Type R AWD doet wat dat betreft wel een beetje denken aan de labrador van je opa: je kunt 'm net zo hard op z'n staart trappen als je wilt, hij blijft altijd die vriendelijke, toegankelijke lobbes - een prettige gedachte met zoveel vermogen onder je rechtervoet. Zo'n vierwielaangedreven F-Type is vooral ideaal wanneer je een sportieve coupé met veel pit zoekt, maar geen zin hebt om met het angstzweet in je handen van bocht naar bocht te sturen. Doordat de F-Type Coupé geen achterbank heeft, is 'ie nog best praktisch ook: de kofferruimte meet een keurige 407 liter en is daarmee berekend op een leuke roadtrip met z'n tweetjes.

Qua lichtvoetigheid breng je wel een offer als je de AWD verkiest boven de bijna dertien mille goedkopere achterwielaangedreven F-Type R. In korte, snelle bochten voel je dat het hoge gewicht (de R AWD weegt 1.730 kg) zich even moet zetten. De achterwielaangedreven R is met 1.650 kg een stukje lichter en gaat normaal gesproken dan ook wat speelser de bocht door. Daar staat tegenover dat 'ie naar verwachting ook (veel) meer venijn in de staart heeft. Of je voorkeur nu uitgaat naar RWD of AWD, in beide gevallen is de V8 standaard gekoppeld aan een magnifieke achttraps automaat, die desgewenst met schakelflippers vanaf het stuur kan worden bediend. Liever een echte handbak? Dan kom je uit bij de V6 of de V6 S.

550 pk
680 Nm
300 km/h
4,1 s
11,8 (11.3) l/100km
269 g/km
G
22%
€ 89.600
€ 195.634
€ 3.587 / maand
€ 244 - € 278 / kwartaal
  • 2013 - Jaguar F-Type Convertible 3.0 V6 S