Audi A8 Lang 4.2 V8 TDI quattro Pro Line plus

- 14 oktober 2014

Achtung

Na onze eerste kennismaking met de A8 D4 voorspelden we dat de auto nog wel even bij de tijd zou blijven. Inmiddels zijn we vier jaar verder en heeft de A8 onze vermoedens bevestigd. Hoewel de facelift weinig nieuws heeft gebracht, is het rijden met Audi's vlaggenschip nog steeds een waar genoegen, zeker wanneer de vernieuwde 4.2 TDI de aandrijving verzorgt. Het blokt werkt geruisloos en efficiënt, maar tovert ondertussen met het grootste gemak rijbewijsgevaarlijke snelheden op de klok. Samen met de feilloze automaat, het luchtgeveerde onderstel en de innemende comfortstoelen levert dat een buitengewoon ontspannende rijbeleving op.

Eigenlijk is er maar één punt waarop z'n leeftijd de A8 parten speelt: de rijassistenten werken nét even minder geraffineerd dan in een fonkelnieuw model als de S-Klasse. Het is niet zo dat de A8 op dit gebied achter de feiten aanloopt - integendeel - maar een merk dat 'voorsprong door techniek' propageert, had zich kunnen onderscheiden door hier met een opfrisbeurt nog iets meer aandacht aan te besteden. Dat dat niet is gebeurd, neemt niet weg dat de A8 ook de komende jaren een serieuze 'oudsider' zal blijven, waarvoor de nodige Achtung nog steeds op z'n plaats is.

  • Majestueuze aandrijflijn
  • Eenvoudig in de omgang
  • Hoogstaand reiscomfort
  • Bediening keuzehendel
  • Beenruimte bijrijder
  • Hoofdruimte i.c.m. schuifdak
385 pk
850 Nm
250 km/h
4,9 s
8,6 (7.5) l/100km
197 g/km
D
22%
€ 98.330
€ 176.711
€ 3.240 / maand
€ 596 - € 643 / kwartaal
  • Lexus LS 600hL President Line

  • Jaguar XJ 3.0 Supercharged AWD Portfolio LWB

  • BMW 7 Serie 730d xDrive High Executive

  • Mercedes-Benz S-Klasse S 350 BlueTEC Lang

  • Maserati Quattroporte 3.8 V8 GTS

  • 2013 - Audi S8 4.0 TFSI quattro Pro Line +

  • 2012 - Audi A8 Hybrid Pro Line +

  • 2010 - Audi A8 4.2 TDI Pro Line +

  • 2010 - Audi A8L 6.3 W12 quattro

  • 2008 - Audi A8 2.8 FSIe Pro Line +