BMW i8 First Edition

- 5 oktober 2014

Woorden schieten tekort

Het design van de i8 laat zich met woorden nauwelijks omschrijven. Kijk naar de foto's en het zegt genoeg. Geen vierkante decimeter van de auto is aan de ontwerpers ontkomen. Toch is het geen samenraapsel van lijnen die tot niks leiden. Beginnend aan de voorzijde valt de two-tone kleurstelling gelijk op. Het prachtige 'Protonic Blue' geeft de auto een sportieve, maar toch ook stijlvolle look. Ten opzichte van de concept zijn de koplampen voorzien van glas maar zijn de basislijnen van de neus behouden. Vooral de luchtinlaten in de bumper - die in contrasterend glimmend zwart zijn gespoten - zorgen voor een spectaculair voorkomen. Net als bij diverse lange afstandracers is de neus voorzien van een groot 'gat'. Hierin is een koeler aangebracht. Zonder gereedschap krijg je de voorklep niet open. Bagageruimte - zoals bij de Tesla Model S - zul je dan ook vergeefs daar zoeken.

Toen de auto in 2011 aan de wereld werd getoond, was hij voorzien van volledig transparante zijden. Uiteraard is dat niet gebleven, maar de enorme vleugeldeuren scharnieren nog steeds aan de voorruit. Door het formaat van de opening kunnen niet alleen de inzittenden voorin, maar ook achterin redelijk eenvoudig plaats nemen. Hoewel de auto er aan de voorkant al geweldig uitziet, begint het indrukwekkende lijnenspel pas echt vanaf de deuren. Aan de onderzijde loopt een lijn strak naar binnen, - waardoor de lucht onder de auto wordt gezogen naar de diffuser - het achterspatbord wordt aangezet met een dikke lijn en de daklijn begint een geheel eigen leven. Vooral die laatste heeft een vorm die nooit eerder gezien is geweest op een auto. Aan de achterzijde komen spatbord en daklijn bij elkaar, maar omdat ze elkaar nooit raken, is er een soort gleuf ontstaan. Kijk je in de buitenspiegel, dan kijk je precies door die opening naar achter. De auto is aan voor- en achterzijde hoofdzakelijk blauw met zwarte accenten, de kont is vooral zwart met enkel een blauw vlak met daarin reflectoren en de kentekenplaat. BMW heeft een enorm risico genomen met een futuristisch design als deze, maar het resultaat mag er zijn. Iedereen vindt hem er goed uit zien en waar je ook komt, steken mensen hun duim op en willen ze met de auto op de foto. 

362 pk
320 Nm
250 km/h
4,4 s
7,4 (2.1) l/100km
49 g/km
A
22%
€ 149.000
€ 149.000
€ 2.732 / maand
€ 0 / kwartaal
  • Nissan GT-R 3.8 Track Pack