Peugeot 108 1.0 e-VTi Allure TOP!

- 9 augustus 2014

Heerlijk scheurijzertje

Rijden in een 107 is nog steeds geen straf. Voor een auto die 10 jaar geleden is geïntroduceerd, rijdt hij nog erg goed. Daarom is de basis van dat onderstel overgenomen. Ophanging en vering werden echter wel aangepast. En met succes: wat is de 108 een heerlijk autootje om mee te rijden. Kleine auto's voelen wel vaker groter aan dan dat ze zijn, maar de volwassenheid van het onderstel van de kleinste Peugeot is indrukwekkend. Het sturen gaat met ruim voldoende gevoel - het lekker dikke stuurtje versterkt dit nog - en is prettig zwaar. Meest opvallend is hoe vering en demping omgaan met verkeersdrempels. Veel auto's met een korte wielbasis zijn stoterig als een drempel wordt op- en afgereden. In de 108 is de afstemming tussen vering en de dempers dusdanig goed, dat bij het nemen van zo'n obstakel de auto niet stoot, maar ook niet nadeint: precies goed dus. De comfortabele afstemming van het onderstel heeft er niet toe geleid dat de auto overhelt in bochten. Het rijplezier wordt versterkt door de aanwezigheid van het stoffen dak. Bij mooi weer open je het dak elektrisch en zit je met de hoofd in de wind én de zon. Tot zo'n 100 kilometer per uur is de geluidsproductie aanvaardbaar. Daar boven moet je met stemverheffing praten en de radio harder doen. Toch zouden we altijd kiezen voor deze optie. Het geeft de auto net dat extra 'jeu' dat hem onderscheidt van zijn concurrenten.

68 pk
96 Nm
160 km/h
14,3 s
4,3 (3.8) l/100km
88 g/km
A
22%
€ 9.690
€ 14.540
€ 267 / maand
€ 73 - € 82 / kwartaal
  • Fiat Panda 1.0 Hybrid Launch Edition

  • Toyota Aygo 1.0 VVT-i X-CITE

  • Kia Picanto 1.2 CVVT GT-Line

  • Suzuki Ignis 1.2 Stijl

  • Opel Karl 1.0 ecoFLEX Edition

  • Suzuki Celerio 1.0 DualJet Exclusive

  • Citroën C1 e-VTi 68 Airscape Feel Edition

  • Skoda Citigo 1.0 Greentech Elegance