Parel van een motor
De 4 Serie Gran Coupé verschilt niet alleen qua looks van zijn reguliere evenknie. Het onderstel is merkbaar straffer afgesteld waardoor de 4er nog beter aan de weg ‘plakt’, minder overhelt en gretiger een bocht instuurt. Daaronder lijdt wel het comfort. Waar andere BMW’s relatief comfortabel over slecht wegdek rollen, voel je in de Gran Coupé iedere oneffenheid. Wie daar niet zo van houdt kan het best instelbare demping op de optielijst aanvinken. Net als bij andere moderne BMW’s is de stuurbekrachtiging elektrisch. Dat systeem behoort tot het beste van zijn soort, maar stuurt in een direct vergelijk met een hydraulisch systeem een beetje gevoelloos. De besturing is weliswaar direct en niet te sterk bekrachtigd, maar rond de middenstand wordt de auto – zeker bij hogere snelheden – een beetje zoekerig. De kers op de taart bevindt zich onder het lage en gespierde neusje. BMW weet als geen ander prachtige motoren te bouwen die steeds weer uitblinken. Ook de tweeliter vier-in-lijn TwinPower Turbo is een sprankelende parel. Uit de bescheiden cilinderinhoud weet BMW met behulp van een twinscroll turbo 245pk en 350Nm te persen.
Puristen zullen het niet gauw toegeven, maar de kleine viercilinder is zeker een waardige opvolger van de grote en zware atmosferische zes-in-lijn motoren. BMW heeft duidelijk geprobeerd om het smeuïge karakter van een zes-in-lijn na te bootsen. Bij lage toerentallen is het blok lekker soepel en ondervind je geen hinder van het opspoelen van de turbo. Vanaf 4.000 toeren neemt de drukbeademing toe en loopt het blok lekker los. Bij een warmgedraaide motor wordt de toerenbegrenzer pas bij zo’n 6.800 tpm actief, wat voor een geblazen blok best laat is. Daarbij klinkt het blok, voor een viercilinder, lekker zwaar en brutaal. De optionele automatische sporttransmissie met acht versnellingen is een aanrader. De bak schakelt onder normale omstandigheden soepel en onmerkbaar, maar heeft ook een rauwere modus waarin de bestuurder een grotere autonomie wordt toegekend. Theoretisch kun je met deze aandrijflijn een maatschappelijk verantwoord verbruik realiseren. Wie het gaspedaal wat vaker vloert komt echter snel dicht in de buurt van de magische 1 op 10 grens.