Noviteit
De EcoSport staat op de basis van de huidige Fiesta. Niet alleen de aandrijflijn is overgenomen, maar ook het dashboard lijkt één-op-één uit het rek van de compacte hatchback gepakt te zijn. Qua vormgeving is het binnenste niet gewijzigd. Helaas zijn de mooie materialen waaruit het dashboard van de Fiesta is opgetrokken, niet doorgedrongen tot de EcoSport. Het zit echter wel goed in elkaar; rammels en kraakjes ontbreken. Qua binnenruimte zit het ook snor. Een bestuurder van gemiddelde lengte kan zonder problemen 'achter zichzelf zitten' en ook de bagageruimte is met 333 liter groot zat. Nadeel is de toegang. Op het eerste oog lijkt de grote deur ruime toegang te bieden, maar dat kan enkel als je genoeg ruimte hebt achter de auto. Ga je fileparkeren en staat er een auto dicht achter je, dan kun je het openen van de deur wel vergeten.
Een ander minpunt blijft het kleine schermpje dat informatie toont van het multimediasysteem. Binnenkort zal in de gefacelifte Focus een groter scherm gepresenteerd worden, maar het is nog even wachten alvorens deze ook in de EcoSport leverbaar zal zijn. Bediening geschiedt via het knoppencluster op het dashboard, de knoppen op het stuur, óf via Sync in combinatie met Applink. Vooral dat laatste is een noviteit. Via spraakbediening kan in veel auto's opdrachten gegeven worden aan audio en navigatie, maar in de EcoSport kun je zelfs de apps op de smartphone bedienen. Alle besturingssystemen van mobiele telefoons zijn compatible waarbij, behalve de iPhones, dit draadloos gebeurt. Nog niet alle applicaties zijn geschikt, maar daar wordt aan gewerkt. Deze functie is vooral handig bij het gebruiken van navigatie. De auto zelf is niet te bestellen met geïntegreerde navigatie, maar door Applink kun je het systeem van de smartphone gebruiken.