Twee positieve kanten
Gezien zijn sportieve, dikke uiterlijk, verwacht je geen spaardiesel onder de kap. En dat is in dit geval ook niet zo. Op papier is een 150pk en 320 Nm sterke diesel ruim voldoende. In de praktijk blijkt de motor twee kanten te hebben. Verlang je snelheid op zowel de standaardsprint als op tussenacceleraties, dan biedt hij dat ruim. Maar, wil je juist lange stukken comfortabel cruisen op de snelweg, met een laag verbruik, dan kan hij het ook. Tijdens de testperiode reden we het gros van de kilometers op snelwegen en B-wegen. Met gebruik van de fijne adaptieve cruise control kwamen we uit op een gemiddeld verbruik van 5,4 liter per 100 kilometer. Hoewel het ruim een liter boven de fabrieksopgave ligt, zal het ons niet verbazen dat - bij meer gebruik te maken van 80- en 100 kilometerwegen - die waarde gehaald kan worden. Enig nadeel van deze motor is het wat rauwe geluid bij een koude start. Als hij warm is, is hij enkel op de achtergrond te horen.
Net als de overige A3's van de huidige generatie, rijdt en stuurt de Limousine bovengemiddeld strak. Dankzij de grote velgen is het stuurgevoel daarbij ook prima voor elkaar. Deze velgen - met brede banden - zorgen tevens voor een flinke bak grip in snel genomen bochten. Helaas lijdt het comfort er wel onder. Eén maat kleinere velgen zouden én niet misstaan én het veercomfort verhogen.
2020 - Audi A3 Sportback 35 TFSI S Edition
2015 - Audi RS 3 Sportback 2.5 TFSI quattro S tronic Pro Line plus
2015 - Audi A3 Sportback e-tron 1.4 TFSI S tronic Ambition Pro Line Plus
2014 - Audi A3 Cabriolet 1.8 TFSI S tronic Ambiente Pro Line plus
2014 - Audi A3 Sportback g-tron 1.4 TFSI Ambition Pro Line S
2014 - Audi A3 1.6 TDI Ultra e Edition
2013 - Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Ambition Pro Line +
2012 - Audi A3 2.0 TDI Ambition
2012 - Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction
2012 - Audi RS 3 Sportback 2.5 TFSI