Perfecte match
Een Logan MCV is altijd voorzien van een 90 pk krachtbron. Wij reden met de TCe 90, die we eerder tegenkwamen in de Sandero (Stepway) en Clio, maar dieselen kan ook met de dCi 90. Toch is nu al bekend dat ‘ons’ driepits turboblokje het leeuwendeel van de verkopen voor zijn rekening zal nemen. Qua vermogen en uitstraling is er een perfecte match tussen de auto en de motor, die minder volume heeft dan een pak melk. Daar zit dan ook een grote winst ten opzichte van zijn voorganger, die het nog moest doen met een robuuste 1.6 die naar hedendaagse maatstaven met recht uitgerangeerd is.
Zoals te verwachten, is de driepitter niet wars van wat rumoer. Met name als het toerental klimt, is het blok nadrukkelijk hoorbaar, maar toch vergeef je het hem makkelijk en is het niet storend. Dat komt ook doordat de loop bij een hoger toerental wat ronder wordt en de trillingen juist afnemen. Juist in dat trillen, en zelfs een beetje bokken, zit direct het manco van de TCe 90. Onder de pakweg 1.700, 1.800 toeren, lijkt hij bijzonder veel moeite te hebben om de Logan op gang te krijgen. Dat dit niet hoeft, hebben we gezien bij de 1.0 Ecoboost van Ford. Het devies is eenvoudig: terugschakelen. Dacia weet dit ook, gezien het veelvuldig oplichten van het terugschakelsymbool, maar opmerkelijk is het wel in tijden waarin ’Het nieuwe rijden’ sterk aangemoedigd wordt. Vermijd je het genoemde toerengebied, dan zit je helemaal goed, want de auto voelt dan zelfs vlot aan.