Prima compromis
Twee van de unique selling points van een MINI zijn de uitmuntende wegligging en het rijgedrag. Nadeel van een strak onderstel is een verminderd comfort. De Paceman biedt een prima compromis tussen een goede wegligging en een comfortabel weggedrag. Stuurgevoel en -gedrag zijn des MINI's, maar de vering en demping zijn wat zachter dan we gewend zijn van het merk. Zeker op de snelweg is het prettig om niet elke richel te voelen. Neem je vervolgens een op- of afrit, dan merk je dat hij iets meer overhelt en sneller grip verliest dan zijn lager bij de grond staande broertjes. De gemonteerde winterbanden op 17 inch - in plaats van 19 inch - velgen hebben hier tevens een rol in.
Motorisch is er niks nieuws onder de zon. Net als andere Coopers S is de auto voorzien van een 1.598 cc grote viercilinder die bij 5.500 toeren per minuut 184 pk op de voorwielen loslaat. Dankzij zijn beperkte gewicht hoeft elk paard slechts 7 kilo mee te zeulen. Acceleratie van 0 naar 100 gaat in een keurige 7,5 seconden en uiteindelijk moet je een top kunnen halen van 217 kilometer per uur. Feiten die aangeven dat de auto snel genoeg is, maar bij een MINI gaat het ook om de beleving. Hoewel het spektakel bij een Cooper S minder is dan bij een 'Works', geniet je toch elke keer weer van het geluid als je accelereert. Haal je je voet van het gas om te schakelen - via de erg prettig schakelende zesbak - dan hoor je opzwepende plofjes vanuit het uitlaatsysteem.