Rechtuit comfortabel
In rechte lijn waan je je - buiten het feit dat je hoog boven het overige autoverkeer uitsteekt - in een comfortabele grote middenklasser. Met veel souplesse zoeft de Tourneo Custom over de weg, waarbij oneffenheden in de weg zorgvuldig worden weggewerkt door de soepele vering en demping. In bochten komt de keerzijde van zowel de onderstelafstelling en het hoge zwaartepunt aan het licht. Op- en afritten van snelwegen moet je met een lagere snelheid nemen, anders helt de auto behoorlijk over en schuift hij over z'n voorwielen naar de buitenzijde van de bocht.
Met een grotere motor dan de 2.2 liter diesel is de Tourneo Custom niet verkrijgbaar. 155pk en 385Nm koppel zijn daarentegen voldoende om de auto eenvoudig met het verkeer mee te laten komen en - blijkt uit ervaringen van Custom-rijders - met alle gemak een aanhanger van maximaal 2.000kg te trekken. Bij het optrekken hoor je een stevig dieselgeluid vanuit het vooronder, maar bij een constante snelheid op de snelweg blijft het geluid op een uitstekend laag niveau. Daarbij is de uitstoot beperkt tot 172 gram CO2 per kilometer. Voor een personenauto lijkt dit een hoop, maar gezien het eigen gewicht van bijna 2.100 kilo is het niet slecht.