Volkswagen Jetta 1.6 Trendline

Dennis van 't Kruis - 6 januari 2006

Het rijden

De afstelling van het onderstel is duidelijk op de wensen van de zakelijke rijder afgestemd. Het evenaart misschien niet de strakheid van de Focus, het laat wel genoeg ruimte voor een sportieve rijstijl. Schakelen gaat zonder haken, maar je voelt wel de overgangen tussen de verschillende verzetten. Op snelwegsnelheid maakt de motor ongeveer 3000 tpm, en laat dan een donkere brom horen. Deze brom is geen vervelende aanwezigheid, maar na een lange tijd achter het stuur smacht je toch naar een zesde versnelling. Tijdens de zoektocht naar een fotolocatie, kwam ik ook op een parkeerplaats terecht die bedekt was met een flinke laag sneeuw. Door deze gladde ondergrond moest het ABS-systeem zelfs tijdens rustig rijden behoorlijk overwerken, om het blokkeren tegen te gaan. Mede dankzij de hoge achterzijde is het zicht dat je over je schouder hebt niet meer dan redelijk. Dat betekend dat je tijdens achteruit rijden voornamelijk gebruik zal moeten maken van je zijspiegels. Volgens fabrieksopgave haalt de 1.6 de honderd na een sprint die 12,2 seconden duurt. Dit wordt bewerkstelligd door een vermogen van 102 pk bij 5600 tpm en 148 Nm bij 3800 tpm. Beide zijn in deze klasse behoorlijke hoge waarden en het is dan maar goed dat de motor graag in de toeren klimt. LPG wordt door de verkoper afgeraden, omdat er dan niet gegarandeerd kan worden dat de auto 100% storingsvrij zal zijn. Wil je als koper persé toch een gasinstallatie, dan wordt er geadviseerd dat je naar een officieel erkend inbouwstation gaat.

102 pk
148 Nm
186 km/h
12,2 s
onb (7.4) l/100km
176 g/km
G
22%
€ 23.995
€ 25.553
€ 468 / maand
€ 137 - € 156 / kwartaal
  • Honda Civic 1.3i-DSI I-VTEC Hybrid

  • 2013 - Volkswagen Jetta Hybrid Comfortline

  • 2011 - Volkswagen Jetta 1.2 TSI Comfortline

  • 2005 - Volkswagen Jetta 1.9 TDI Comfortline